امروز : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰
صفحه نخست | اجتماعی | این روزها‌ بر کادر بهداشت و درمان بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌گذرد

این روزها‌ بر کادر بهداشت و درمان بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌گذرد

منتشر شده در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۸
کرونا

به گزارش پایگاه خبری قشم؛  زمانی که صحبت‌های یک شهروند را شنیدم که در رابطه با فوت پرستار هرمزگانی می‌گفت “جایی خوانده که ویروس ضعیف‌تر شده، پس حتما این پرستار بیماری زمینه‌ای داشته که فوت شده، یا شاید هم دیر اقدام کرده و زودتر به بیمارستان مراجعه نکرده” من را به این فکر وا داشت تا چه حد مردم نسبت به این ویروس آگاهی لازم را دارند؟

کرونا در این روزها بلای جان بسیاری از مردم هرمزگان و همچنین دشمن نفسگیر کادر درمان شده است و در آخرین رکورد مبتلایان به این ویروس، ۳۵۸ مورد جدید در استان ثبت شده است.
واژه سیاه‌ترین روز کرونایی هم دیگر در هرمزگان کلیشه‌ای شده‌ است چرا که هر روزه شاهد ثبت رکورد مبتلایان جدیدی در استان هستیم و ادامه این روند قطعا تبعات زیان آوری برای هرمزگان خواهد داشت.
آنچه که این روزها بین بعضی از مردم شنیده می‌شود، دانسته‌ها و تصورات اشتباهی در مورد ویروس کرونا و سیر بیماری آن است که نیازمند آگاهی دادن بیشتر به مردم است که در ادامه به چندین مورد از آن اشاره می‌کنیم.
چهره ترسناک کرونا این روزها در هرمزگان
یکی از تصورات اشتباه و رایج بین مردم، ضعیف شدن ویروس است که طبق گفته وزیر بهداشت، این ویروس نه تنها ضعیف‌تر و آرام‌تر نشده بلکه در برخی از استان‌ها چهره چموش‌تری از خود نشان داده‌ است.
طبق آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در این استان شمار زیادی از مبتلایان جوان هستند و همچنین ۳۰ درصد از فوتی ها هفته گذشته بدون هیچ بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.
با نگاهی ساده به این آمار و همچنین گفته‌های محققین، می‌توان دریافت که ضعیف شدن ویروس در این مدت کوتاه از ابتدای شیوع، بسیار بعید به نظر می‌رسد چرا که برای ضعیف شدن باید ویروس هزاران بار از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
گرما تاثیری بر عملکرد کرونا ندارد
ابتدا تصور می‌شد گرما باعث از بین رفتن ویروس به خصوص در سطوح می‌شود اما اکنون آمار استان‌های جنوب کشور که فصل گرم سال را تجربه می‌کنند، نشان داد گرما تاثیری بر ضعیف شدن ویروس ندارد.
در این رابطه مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرده است: تاکنون هیچ تحقیق و سند علمی در خصوص تاثیر گرما بر کرونا وجود ندارد و چیزی که اکنون مشاهده می‌کنیم بالا رفتن روزانه آمار مبتلایان در هرمزگان است.
کرونا به مراتب از سرماخوردگی خطرناک تر است
برخی از مردم به اشتباه تصور می‌کنند این بیماری همانند یک سرماخوردگی ساده است و به راحتی بهبود پیدا خواهند کرد تا جایی که یکی از مبتلایان به ویروس کرونا در بندرعباس اظهار می‌کند: من چند روزی است که کرونا دارم و تست من مثبت بوده اما حال عمومی خوبی دارم و آنقدر هم که گفته شده خطرناک نیست.
این تصور بسیار غلط است چرا که بروز علائم برای هر فرد متفاوت است و هیچ تضمینی در برابر مصون بودن و عدم بروز علائم حاد تنفسی وجود ندارد.
همانطور که گفته شد این بیماری در بین جوانان و افراد بدون بیماری زمینه ای نیز علائم حاد و حتی مرگ و میر نشان داده است.
سازمان بهداشت جهانی اخیرا طی تحقیقاتی، اعلام کرده است کرونا چیزی حدود ١برابر کشنده‌تر از آنفولانزا بوده و همه‌گیری بیشتری دارد.
استفاده از ماسک، مفید یا بی فایده؟
برخی استفاده از ماسک را ضروری ندانسته و تصور می‌کنند تاثیری در جلوگیری از ویروس ندارد و در اماکن عمومی و تجمعات، بسیاری از مردم استان از ماسک استفاده نمی‌کنند.
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه اظهار می‌کند: استفاده از ماسک توسط افراد، حدود ۹۰ درصد از احتمال انتقال ویروس را کاهش میدهد و بهترین و ضروری ترین راه برای جلوگیری از شیوع بیشتر در تجمعات است.
دکتر داوودیان در خصوص گران بودن و در دسترس نبودن ماسک برای همه خانواده‌ها، تصریح کرد: ماسک‌های پارچه‌ای و قابل شستشو نیز می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند و افراد بعد از هر بار استفاده میتوانند ماسک را شسته و مجددا استفاده کنند.
مبتلایان بدون علامت ویروس را منتقل نمی‌کنند
دیگر تصور اشتباه بین مردم این است که فردی که دارای علامت نیست، حتی با وجود مثبت بودن تست کرونا، نمی‌تواند بیماری را منتقل کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه می‌گوید: بیشتر مبتلایان به کرونا بدون علامت هستند و تحقیقات نشان می‌دهد افرادی هستند که به این ویروس آلوده شده ولی علائم در آنها ظاهر نشده است.
دکتر فرشیدی ادامه می‌دهد: احتمال اینکه این افراد بیماری را به دیگران منتقل کنند وجود دارد و به همین دلیل مردم باید از حضور در مراکز شلوغ و پر ازدحام به شدت پرهیز کنند.
با توجه به ٱنچه گفته شد، افرادی که تست آنها مثبت شده است حتی با وجود نداشتن علائم باید در خانه قرنطینه شده و از حضور در جامعه پرهیز کنند.
ویروس کرونا همه‌گیر نشده است
تفکر دیگری که از مردم شنیده می‌شود این است که همه ما از ابتدای شیوع این ویروس، بیماری را گرفته‌ایم و دیگر ترسی از مبتلا شدن نداریم.
طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص، بر اساس مطالعات انجام شده کمتر از حدود ۱۰ درصد از مردم به این ویروس مبتلا شده‌اند.
می‌توان گفت چیزی به عنوان ایمنی جمعی در برابر این ویروس وجود ندارد و مردم باید از مبتلا شدن به این ویروس جلوگیری کنند.
به گزارش تسنیم، در حالی که شاهد روند نزولی ابتلا به کووید ۱۹ در کشور هستیم، متاسفانه هرمزگان هرروز شاهد افزایش آمار و همچنین داغدار شدن خانواده‌های زیادی است.
این روزهای هرمزگان بر کادر بهداشت و درمان بسیار سخت و طاقت فرسا می‌گذرد و تا هفته گذشته بیش از ۱۶۳ مبتلا به ویروس در بین این کادر داشته‌ایم.
تنها خواسته مسئولان و کادر بهداشت و درمان استان از مردم این است که با خود مراقبتی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کسب آگاهی‌های لازم در خصوص این ویروس، از جان خود و عزیزانشان محافظت کنند و همچنین نقشی موثر در جلوگیری از بروز خسارات جانی و مادی جبران ناپذیر ناشی از این ویروس در استان، ایفا کنند.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=1718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *