امروز : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور گرجستان

آشنایی با کشور گرجستان

منتشر شده در ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۸
گرجستان

به گزارش پایگاه خبری قشم،گرجستان یک جمهوری متمرکز، نیمه‌ریاستی است و حکومت آن از طریق دموکراسی نیابتی انتخاب می‌شود.

گرجستان در یک نگاه

گرجستان در زمان باستان با نام ایبریا شناخته می‌شده‌است و پایتخت آن، شهر تفلیس است. زبان گرجی زبان مردم گرجی و زبان رسمی کشور گرجستان است.

مساحت گرجستان ۶۹٬۷۰۰ کیلومتر مربع (۲۶٬۹۱۱ مایل مربع) و جمعیت آن در ژانویه سال ۲۰۲۱ در حدود ۳٫۷۲۸ میلیون نفر بوده‌است.

گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است؛ که گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشد.

سرزمین گرجستان از دید اقلیمی منحصر به فرد است، یعنی هر چهار فصل سال دیده می‌شود به‌طوری‌که در یک زمان در کناره‌های دریای سیاه هوای تابستانی در میان نخل‌های حکم فرماست؛ در تپه ماهورهای پایکوهی، رویش علف‌های تازه و گل‌های بهاری، همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه‌است وجود دارد.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی گرجستان

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر نماد تفلیس است و شما در هر نقطه‌ی تفلیس که بایستید کارتلیس ددا را می‌بینید.این مجسمه ۲۰ متری آلومینیومی بر فراز تپه‌های سولالاکی قرار دارد و یک جورهایی مثل چشم نگهبان تفلیس است. در دست راست بانوی گرجی شمشیری به تعبیر سلحشوری و تهدید دشمنان، و در دست چپ او جامی به معنای خوشامدگویی به مهمانان قرار دارد.

یکی از بناهای باشکوه و دیدنی تفلیس کلیسای تثلیث یا سامِبا است. ساختمان تثلیث بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان و سومین کلیسای مرتفع ارتدکس جهان است. ارتفاع ۹۷ متری، معماری تاریخی با عناصری از سبک بیزانس، نقاشی‌های گروهی کلیسا، کف سنگ مرمر و تزئینات موزائیک، همه و همه یک ترکیب باشکوه از این کلیسا ساخته که بازدید از آن به شدت توصیه می‌شود!

قلعه ناریکالا در قرن چهارم میلادی توسط ساسانیان ساخته شده است. در زمانی که این قلعه جزو خاک ایران بود، از آن به عنوان محلی برای دفاع از مرزها استفاده می‌شد. همانطور که انتظار می‌رود معماری قلعه ایرانی (به سبک ارگ‌های باستانی) است و یادگاری از سرزمین پارس در تفلیس به شمار می‌رود.

در دوران شوروی سابق ساحل باتومی از بهترین نقاط تفریحی امپراطوری شوروی شناخته می شد و هنوز آثار مربوط به تفریح گاه های سران کشور شوروی سابق در این مناطق وجود دارد در نزدیکی بندر باتومی منطقه ای قرار دارد به نام اورکی که به آن ساحل، ساحل سحر آمیز یا ساحل مغناطیسی گفته می شود . باور بر این است که شنا کردن در این منطقه و آفتاب گرفتن بر روی شن های ساحلی منجر به درمان بیماریهای شخص می شود. بر اساس تحقیقات دانشگاه اورکی گرجستان ترکیبات ماسه های ساحل این منطقه حاوی مواد معدنی ویژه ای می باشد که اثرات درمانی آن در مورد بیماریهای قلبی ، عروقی و عصبی به اثبات رسیده است.

مجسمه علی و نینو در شهر باتومی، نمایانگر عشقی نافرجام است. این یادمان هفت متری، زن و مردی را به نمایش می‌گذارد که بین ۸ تا ۱۰ دقیقه بهم نزدیک و سپس دور می‌شوند. در واقع این مجسمه نمادی از روح این دو عاشق است که در ساحل باتومی بهم می‌رسند. در این داستان علی پسری مسلمان است که عاشق نینوی مسیحی می‌شود. این عاشق و معشوق به‌خاطر دین‌های متفاوت، از طرف خانواده‌های خود مورد مواخذه قرار می‌گیرند و اجبارا از یک‌دیگر جدا می‌شوند. پس از مدتی هر دوی ‌آن‌ها در اثر غصه زیاد، دنیای فانی را ترک می‌کنند تا در دنیای دیگر به یک‌دیگر بپیوندند.

رشته کوه های قفقاز از جاذبه های طبیعی این کشور است که در نزدیکی مرز جنوبی روسیه و در بین دریای سیاه و دریای کاسپین قرار دارند. قفقاز بخشی از مرز طبیعی میان دو قاره آسیا و اروپا یا اوراسیایی را تشکیل می‌دهد.

 

 

 

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=7467

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات