امروز : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور لیتوانی

آشنایی با کشور لیتوانی

منتشر شده در ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۳
لیتوانی

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ لیتوانی با نام رسمی جمهوری لیتوانی کشوری است در شمال شرقی اروپا که از شمال به لتونی، از مشرق و جنوب شرقی به بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه (منطقه برون‌بومی کالینینگراد) و از مغرب به دریای بالتیک محدود می‌شود.

لیتوانی در یک نگاه

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ویلنیوس است. واحد پول این کشور لیتاس است که در ابتدای ۲۰۱۵ میلادی به یورو تغییر کرد. زبان رسمی آن لیتوانیایی است، زبان‌های لهستانی و روسی نیز در این کشور رواج دارد. بیشتر مردم لیتوانی مسیحی هستند و ۷۹ درصد به کلیسای کاتولیک رومی تعلق دارند. لیتوانی یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در اتحادیه اروپا را دارا بود. امروزه در فهرست شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، کشور لیتوانی در رده «توسعه بسیار بالای انسانی» قرار دارد. لیتوانی از اعضای سازمان ناتو، شورای اروپا و اتحادیه اروپا است. کشور لیتوانی در ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ به عضویت کامل پیمان شنگن درآمد و در سال ۲۰۰۹، ویلنیوس به فراخور هزاره نام‌گذاری‌اش، به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در آن سال شناخته شد.

در ادامه به معرفی تعدادی از شهر ها و جاذبه های دیدنی کشور لیتوانی می پردازیم.

شهر ویلنیوس 

ویلنیوس یکی از زیباترین و قدیمی ترین شهرهای اروپا است که به عروس زیبای دریای بالتیک اروپا مشهور است. این شهر دیدنی، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. جالب است بدانید دانشگاه ویلنیوس، قدیمی ترین دانشگاه شمال اروپا است.

محله قدیمی ویلنیوس

محله قدیمی ویلنیوس بدون شک یکی از زیباترین و جذاب ترین جاذبه های لیتوانی است، جایی  در کنار تلاقی دو رودخانه ی مهم شهر و مملوء از گنجینه های قرون وسطایی بناهای گوتیک و نئوکلاسیک. محله قدیمی ویلنیوس در سایت میراث جهانی قرار دارد و در دنیا به داشتن بناهای تاریخی، میدان های سنگ فرش شده، قلعه ها و کلیساهای جذاب معروف است.

کلیسای سنت

بدون شک یکی از جذاب ترین بناهای محله قدیمی ویلنیوس کلیسای سنت آن است. این کلیسا شاهکاری از اواخر دوره گوتیک به شمار می رود و بیش از ۵۰ سال است که بدون ذره ای تغییر پابرجا مانده و به نماد ویلنیوس تبدیل شده است.

شهر تراکای

شهر تراکای با دریاچه ای پر آب در لیتوانی، می‌تواند بهترین مقصد برای فاصله گرفتن از شلوغی شهر و مکانی دنج برای رسیدن به آرامش باشد. این شهر تاریخی در نزدیکی ویلنیوس، قرار گرفته است و دسترسی به آن از طریق این شهر بسیار راحت است. تاریخ ساخت این شهر به قرن ۱۳ میلادی بر می گردد. می توانید در این شهر، به پارک ملی تراکای سر بزنید و از طبیعت و حیات وحش بی نظیر آن لذت ببرید. یکی از مهم ترین جاذبه های تراکای، قلعه زیبای تراکای است که درست در وسط دریاچه پر آب آن قرار گرفته است.

شهر تراکای

شهر باستانی کرناوه

شهر کرناوه نسبت به شهرهای دیگر لیتوانی تاریخ و قدمت بیشتری داشته و جز میراث یونسکو به شمار می‌رود. این شهر که یکی از اولین پایتخت‌های این سرزمین به شمار می‌رفت در قرن‌های ۱۳ و ۱۴ و پیش از حمله آلمان‌ها و غارت آنها، در عصر طلایی به سر می‌برد.

شهرباستانی کرناوه

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6350

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات