امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۱
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور قرقیزستان

آشنایی با کشور قرقیزستان

منتشر شده در ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۹
قرقیزستان

به گزارش پایگاه خبری قشم، این کشور از شمال با قزاقستان از شرق با چین، از جنوب با تاجیکستان و از غرب با ازبکستان همسایه است.

قرقیزستان در یک نگاه

جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵٬۹۵۷٬۰۰۰ نفر برآورد شده‌است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن بیشکک با ۸۷۰ هزار نفر جمعیت است. 

سوم، نام یکای پول کشور قرقیزستان است.

زبان رسمی آن قرقیزی و روسی است.  زبان قرقیزی شاخه‌ای از زبان‌های ترکی است. این زبان دارای سه گویش شمالی، شرقی و جنوب غربی است. 

قرقیزستان به همراه قزاقستان تنها کشورها در آسیای مرکزی هستند که زبان روسی را در کشورهای خود به عنوان زبان رسمی نگه داشته‌اند. ۷۲٫۶ درصد از مردم قرقیزستان از قوم قرقیز، ۱۴ درصد ازبک و ۹درصد روس و بقیه از دیگر اقوام هستند.

اکثریت جمعیت قرقیزستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در این کشور ترک‌ها، به‌طور سنتی مسلمان هستند و اقلیت روس دارای دین مسیحی‌اند.

قرقیزستان منطقه‌ای کوهستانی است که در قدیم از سکونت گاه‌های قوم سکاها بود. امروزه افزون بر خاستگاه ترک‌تبار، فرهنگ بیشتر مردم این کشور از فرهنگ ایرانی، مغولی و روسی نیز تأثیر پذیرفته‌است.

این کشور دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، بهار و تابستان معتدل و زمستانی سرد است.

خط رایج سیریلی است که از سال ۱۹۴۰ م. جایگزین خط لاتین گردیده، قبل از آن تا سال ۱۹۲۸ خط عربی به کار می‌رفت و از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۰ خط لاتین به عنوان واسط میان عربی و سیریلی رایج شد.

درصد باسوادی در قرقیزستان ۹۸٫۷ درصد است.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی قرقیزستان

ایسیک کول به معنای دریاچه داغ و به مروارید قرقیزستان معروف است. به دلیل غلظت بالای نمک و مواد معدنی حتی در سردترین زمستان ها یخ نمی زند.

منطقه بارسکون منزلگاه تعداد زیادی از بناهای تاریخیست. همچنین در این منطقه میتوانید بنای یادبود یوری گاگارین معروف را ببینید. گاگارین علاقه ی زیادی به این منطقه داشته و چندین بار از اینجا دیدن کرده و در آن اقامت داشته است. بارسکون برای آبشار ده متری اش معروف است.

از کاراکول شما برای تجربه یک پیاده روی بیاد ماندنی و همچنین برای کمی اسب سواری گزینه های زیادی دارید.پیشنهاد ما برای شما دره های جیتی اوگوز و صخره های فوق العاده آلتین آراشان است. آلتین آراشانی که شما را به یاد دره های کوهای سوییس خواهد انداخت. جوتی اوگوز به معنای هفت گاو است.در مورد صخره های رنگارنگ آنجا افسانه های زیادی وجود دارد.

پیست اسکی کاراکول در استان ایسیک کول قرقیزستان قرار گرفته است. این پیست امروزه طرفداران بسیاری در میان اسکی بازان دارد.

یکی از جذاب ترین مکان ها برای بازدید در بیشکک، برج «بورانا»  است. این برج یکی از قدیمی‌ترین سازه‌ها در خاک آسیای مرکزی با قدمتی هزار ساله در شمال قرقیزستان در شهر « تاکماک» یکی از عجایب تاریخی این کشور محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10825

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *