امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۰
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور قبرس

آشنایی با کشور قبرس

منتشر شده در ۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۸

به گزارش پایگاه خبری قشم، قبرس با نام رسمی جمهوری قبرس کشوری جزیره‌ای است، در شرق دریای مدیترانه که پایتخت آن نیکوزیا است. قسمتی از شمال این جزیره قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) دارای ساکنان مسلمان و ترک‌زبان قبرسی می باشد و بخش جنوبی (اروپایی) این جزیره عموماً قبرسی (یونانی‌نشین) هستند.

قبرس در یک نگاه

در این کشور هردو زبان یونانی و زبان ترکی زبان‌های رسمی هستند. یونانی‌ها مسیحی ارتودوکس و ترک‌های این کشور مسلمان هستند.

جزیرهٔ قبرس بعد از جزیرهٔ ساردنی و سیسیل سومین جزیرهٔ بزرگ در دریای مدیترانه‌است و جمهوری قبرس از اعضای اتحادیه اروپا می‌باشد. این کشور از نقاط گردشگرپذیر مدیترانه‌است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به حوزه یورو پیوست.

این کشور دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل است.

قبرسی‌های یونان در بخش جنوبی و قبرسی‌های ترکیه در بخش شمالی این کشور قرار دارند که با مرزی به نام «خط سبز» تفکیک شده‌اند که تا نیکوزیا  کشیده می‌شود؛ و پایتخت قبرس شمالی و جنوبی را به دو بخش تقسیم می‌کند. در حال حاضر پنج تقاطع مرزی وجود دارد که ۲۴ ساعته برای عبور و مرور شهروندان باز است.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی قبرس

کلیسای بلاپایس در قرن ۱۳ ساخته شده بدون شک یکی از آرام ترین جاذبه های قبرس شمالی است. کلیسا در روستای کوچک بلاپایس در ۵ کیلومتری شهر گیرنه قرار دارد و بیشتر آثار به جای مانده از آن مربوط به زمان پادشاه هوگ سوم است. این بنای جذاب و زیبا در طی قرن ها بزرگ و بزرگ تر شد و امروز معماری جذاب گوتیک را به نمایش گذاشته است.

شهر باستانی سالامیس که در ساحل شرقی قرار دارد یکی از مهمترین و جذاب ترین سایت های باستان شناسی و جاذبه های قسمت شمالی این کشور است. این شهر باستانی در قرن ۱۲ قبل از میلاد تاسیس شده و سال ها رشد و پیشرفت داشته تا اینکه به دست حمله عرب ها، زلزله و جزر و مدهای قرن هفتم از بین رفت. این شهر بزرگ مملوء از آثار و بناهای رومی ست که تماشای آن ها برای تاریخ دوستان پر از جذابیت است.

ساحل گلپسیدس، ساحل ماسه ای و تمیز با رستوران ها و کافه ها اینجا را به یکی از محبوب ترین سواحل قبرس شمالی تبدیل کرده است. عاشقان تفریحات ساحلی در سفر به قسمت شمالی این کشور بدون اینکه وقت تلف کنند خودشان را به این ساحل می رسانند.

 کلیسای سنت بارناباس در شهر فاماگوستا قرار دارد و قدمتش به سال ۱۷۵۶ برمی گردد. گنبدهای سفید رنگ این کلیسا جذابیت خاصی دارند و از طرفی قبر سنت بارباروس که در این کلیسا قرار دارد همچنان یکی از زیارتگاه های یونانی های این کشور است که در قبرس شمالی زندگی می کنند.

 

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6834

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *