امروز : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور ازبکستان

آشنایی با کشور ازبکستان

منتشر شده در ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۰
ازبکستان

به گزارش پایگاه خبری قشم، این کشور از شمال و باختر با قزاقستان، از خاور با تاجیکستان و قرقیزستان و از جنوب با افغانستان و ترکمنستان دارای مرز مشترک است.

ازبکستان در یک نگاه

مساحت این کشور ۴۴۸٬۹۷۸ کیلومتر مربع است و بر این اساس پنجاه و ششمین کشور از نظر وسعت در جهان می‌باشد و جمعیت آن نزدیک به ۳۳٫۴ میلیون نفر برآورد می‌شود.

ازبکستان پرجمعیت‌ترین کشور در میان کشورهای آسیای مرکزی است. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور تاشکَند است.

زبان رسمی این کشور ازبکی است و با خط لاتین و خط سیریلیک نوشته می‌شود. زبان روسی همچنان استفاده زیادی در این کشور دارد و رایج‌ترین زبان آموزشی در مدارس این کشور است. در برخی مناطق جنوبی این کشور که اغلب اقوام تاجیک در آنجا زندگی می‌کنند نیز زبان فارسی رایج است.

واحد پول این کشور سوم ازبکستان نام دارد.

مسلمانان ۸۰ درصد از جمعیت ازبکستان را تشکیل می‌دهند. ۵ درصد از جمعیت این کشور نیز پیروی مسیحیت ارتدکس روسی می‌باشند. ۱۵ درصد نیز پیرو دیگر ادیان یا بی‌دین هستند.

آب و هوای ازبکستان قاره‌ای و میانگین بارش سالانه آن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر است. میانگین دمای تابستان نیز حدود ۴۰ درجه سانتیگراد است در حالیکه میانگین دما در زمستان منفی ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

غذای ملی ازبکستان آش‌پلو نام دارد.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی ازبکستان

یکی از رویایی‌ترین جاهای دیدنی ازبکستان، باغ ژاپنی تاشکند است. باغ ژاپنی یک پارک خاص است. در این پارک زیبایی، روح ، عمق و اصالت فرهنگ ژاپن را احساس می‌کنید.

در قلب شهر تاشکند موزه تیموریان که یک موزه دولتی است با گنبدی بزرگ و به رنگ آبی وجود دارد که  گنبد باستانی سمرقند را تداعی می کند و این گنبد جلوه ای از رشد دانش و هنر در دوره امیر تیمور است.

اگر بخواهیم ردپایی از ایران که در ازبکستان باقی مانده‌است را نام ببریم، بی‌شک باید به میدان ریگستان اشاره کنیم. میدان ریگستان قلب شهر سمرقند و از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی ازبکستان است. معماری ایرانی منحصر‌به‌فرد ساختمان‌های اطراف این میدان، بعدها در بناهای مشهوری مثل تاج محل هندوستان، مسجد سن‌پترزبورگ روسیه و میدان نقش جهان اصفهان نیز استفاده شد.

آرامگاه اسماعیل سامانی در شهر بخارا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ازبکستان است. ساخت این بنا از ۲۷۱ تا ۳۲۲ خورشیدی به طول انجامیده‌است.

خیوه اولین محل میراث جهانی یونسکو در ازبکستان در سال ۱۹۹۰ به ثبت رسید و اهمیت آن در میراث استثنایی راه های ابریشم باستان است. مناره کالتا در خیوه، در همسایگی مسجد سعید علاالدین قرار گرفته است. با ساخت در سال ۱۸۵۱، تمام سطح مناره را با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین کرده‌اند.

کاخ شاهزاده رومانوف بنایی مدرن است که نیکلای کونستا نتینیو ویچ رومانوف، شاهزاده روسی در زمان سلطه روس‌ها به ازبکستان در این کاخ اقامت داشت. کاخ رومانوف‌ها ساختمانی است با پنجره‌های کوچک تزیین شده و درخت‌های زیبایی که اطراف کاخ را احاطه کرده‌اند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10514

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *