امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۴
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان مهرستان

آشنایی با شهرستان مهرستان

منتشر شده در ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۲

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان مهرستان نام گذشته آن مه گس بوده و واژه «مه‌گس» یک واژه کهن زبان پهلوی می‌باشد که از دو جزء «مه» به معنی بزرگ و «گس» به معنی شهر و جا تشکیل گردیده‌ است. کلمهٔ گس امروزه در ادبیات بلوچی مورد استفاده می‌باشد. البته در عرف بلوچی به معنای خانه نیز استفاده میشود.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان مهرستان برابر با ۷۰،۵۷۹ نفر بوده‌است.

زبان و لهجه در مهرستان اغلب لهجه بلوچی آنهم از نوع ایرانشهری، سربازی، و… می‌باشد. و زبان فارسی نیز در این شهر موجود می‌باشد.

 مردمشان، مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ هستند. دین و مذهب مردم اسلام و  سنی حنفی می باشد.

موسیقی مهرستان طی سالیان دراز گرمابخش شادی و شور مردم این سامان بوده‌است سازه‌هایی مثل قیچک، رباب، بنجو، تمبورک، و دهلک وسعتی در خور توجه به موسیقی این خطه داده‌است. دهل و سرنا از دیگر سازهای رایج به ویژه در قادراباد رونق افزای جشن و سرور بوده‌است. از انواع موسیقی در شهرستان می‌توان موسیقی‌های مجلسی را نام برد.

از هنرمندان به نام مهرستان می‌توان از محمد سورنایی و در مرکز شهر گروه موسیقی عرفانی به خوانندگی عبدالملک حسینی را می‌توان نام برد؛ و از شاعران شهرستان می‌توان آقای محمدرفیع محمودزائی و آقای یارمحمد اربابی (شیدا) که هر دو از شاعران بزرگ این شهرستان هستند را نام برد.

تنوع و تعدد بازی‌های سنتی در مهرستان گسترده‌است برخی از این بازی‌ها عبارتند از نه دارو، سه دارو، تلکی، هپت سنگ، مجول، چوک، تالی، کپک، چم چراگی، دبل و…

عموماً پوشاک مردان بلوچ شامل یک پیراهن بلندو شلوار گشاد و بسیار پرچین به همراه دستار یا لنگی بردور سر می‌باشد. پوشاک زنان بلوچ نیز تقریباً مشابه پوشاک مردان است با این تفاوت که بخشهایی از سر آستین، سر پارچه و قسمت پیش و جلوی پیراهن را با قطعات پارچه با زیباترین نقش‌های بومی و محلی رنگارنگ سوزن دوزی شده و تزئین نموده‌اند.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی مهرستان

غار اناران در نزدیکی مسیر اصلی جاده «گرسامان» در شهرستان مهرستان واقع شده است و یکی از غارهای طبیعی این شهرستان است.

جنگل پدگان دارای مناظر طبیعی  و درختان سرسبز به طول بیش از ۲ هکتار، پارک طبیعی جنگلی در تمام فصول سال، چشم اندازهای طبیعی سد رگنتک مناسب برای ماهیگیری، شکار پرندگان و قایقرانی است. فاصله تا مرکز شهر ۶۰ کیلومتر مسیر دسترسی پایین‌تر از روستای رگنتک است.

سد ماشکید علیا در روستای کهن کهور از توابع شهرستان مهرستان قرار دارد که به دلیل  وجود شرایط اقلیمی مناسب در منطقه و وسعت زیاد حوزه دریاچه‌ای آن به منطقه بکر گردشگری در این شهرستان  تبدیل شده است.

قلعه مهرستان یا زابلی، از زیباترین جاهای دیدنی مهرستان در حاشیه ی شهر و در کنار زمین های کشاورزی واقع شده است و قدمت آن به دوره اسلامی بر می گردد و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10506

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *