امروز : ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان فنوج

آشنایی با شهرستان فنوج

منتشر شده در ۲۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۲
فنوج

به گزارش پایگاه خبری قشم، فنوج در جنوب غربی سیستان و بلوچستان و ۱۶۲کیلومتری جنوب شهرستان ایرانشهر و ۵۵۰ کیلومتری مرکز استان (زاهدان) و ۱۷۷۵ کیلومتری مرکز کشور (تهران) قرار دارد و از غرب به استان کرمان منتهی می‌شود.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان فنوج برابر با ۴۹٬۱۶۱ نفر بوده‌است.

فنوج به لحاظ آب و هوا دارای آب و هوای گرم و خشک تا نیم خشک با رطوبت نسبتاً متوسط و میزان بارندگی سالیانه حدود ۴۸۰ میلی‌متر می‌باشد.

زبان مردم شهرستان فنوج گویش فنوجی از زبان بلوچی بوده و با توجه به طوایف مختلفی که در سطح شهرستان هستند تعداد لهجه‌ها نیز گوناگون می‌باشد. در شهرستان فنوج آیین‌ها برگرفته از سنت‌ها و آداب و رسوم گذشتگان، اعتقادات مردم و نیز دین مبین اسلام می باشد.

از جمله محصولات کشاورزی نیز می‌توان به گونه‌های مختلف خرما-انواع مرکبات-انگور-انار و همین‌طور محصولات زراعی نظیر یونجه، انواع حبوبات، تنباکو، برنج، جو، گندم، و… اشاره نمود.

از دیرباز هنر آشپزی بانوان این شهرستان شهره خاص و عام بوده و از انواع خوراکی‌ها و غذاهای محلی می‌توان به تباهگ (گوشتی که با انار خشک طعم دار گردیده و خشک شده) اشاره نمود، همچنین انواع بریانی با ادویه‌های محلی، تنورچه، انباگ، باقالی پلو، بت ماش اناری، دلک (آش)، هتوک یا ناورشت (ماهی، گوشت، مرغ محلی) و همچنین چنگال با پکرا و انواع ترشی لیمو و پوئچ اشاره نمود.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی فنوج

مسجد پشت قلعه در شمار بناهایی قرار دارد که در دوران پیش از اسلام ساخته شده اند قدمت این بناها به سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ باز می گردد این مسجد از بناهایی است که در بخش جنوبی شهر واقع شده است و دارای مساحت بسیار زیادی است.

تنگه فنوج در شمار مهم ترین دیدنی های فنوج واقع شده است این تنگه در فاصله سه کیلومتری از شهر واقع شده است بخش مهمی از اراضی این منطقه توسط گیاهانی کمیاب احاطه شده است گونه های گیاهی مختلفی که در این منطقه یافت می شوند از گونه های نادر هستند و در این منطقه محافظت شده اند.

از دیگر دیدنی های تاریخی و معروف در منطقه فنوج می توان به قلعه باستانی کلایوک اشاره نمود این قلعه در حاشیه شرقی از رودخانه های فنوج واقع شده است اطراف این قلعه توسط باغ ها و اراضی کشاورزی احاطه شده اند سرسبزی این منطقه بسیار مورد توجه است و زیبایی آن را دو چندان کرده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10371

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *