امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان سیرجان

آشنایی با شهرستان سیرجان

منتشر شده در ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۱
سیرجان

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان سیرجان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان واقع شده و از شمال به شهرستان شهربابک و شهرستان رفسنجان، از جنوب به استان هرمزگان، از مشرق به شهرستانهای بافت و بردسیر و از غرب به شهرستان نی ریز در استان فارس محدود است.

سیرجان یکی از شهرهای صنعتی و اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود و منطقه ویژه اقتصادی محسوب می‌شود. شهر سیرجان سرانه فضای سبز خوبی دارد و به دلیل قرارگرفتن سیرجان در دشتی مرتفع، این شهر نسبت به شهرهای نیمه کویری دیگر ایران هوایی معتدل‌تر و ملایم‌تر دارد و یکی از تولیدکنندگان اصلی پسته در استان کرمان است. به لحاظ تاریخی نیز جاذبه‌های مهمی را در خود جای داده‌است.

 در سال ۱۳۹۵ جمعیت شهرستان سیرجان ۳۲۴٬۱۰۳ نفر بوده‌ است. مذهب این شهرستان شیعه است.

مهم‌ترین ارتفاعات آن عبارت‌اند از کوه پنج، چهار گنبد و کوه عین البقر. از نواحی پست و هموار این شهرستان می‌توان کفه نمک در غرب و دشت حاصلخیز ابراهیم‌آباد را در شرق این شهر نام برد.

آب و هوای سیرجان در تابستان گرم و در زمستان‌ها نسبتاسرد و در برخی زمان‌ها همراه با برف و باران و در بهار همراه با بارندگی‌های شدید است. منشأ اصلی بارندگی‌های این شهرستان، توده هوای غربی و اثر هوای مرطوب اقیانوس هند است.

مهم‌ترین رودخانه‌های سیرجان عبارت‌اند از: تنگوییه (پلنگی) و رودخانه حسین‌آباد که هر دو فصلی هستند. سیرجان دارای معادن غنی مس از جمله مس نوچون و مس دره زار و مس چهار گنبد و معادن غنی آهن از جمله گل گهر و… است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی سیرجان

بادگیر چپقی سیرجان یکی از منحصربه‌فردترین بادگیرهای ایران و جهان است که برای خانهٔ مرحوم دکتر سید علی‌اصغر رضوی (اولین پزشک شهرستان سیرجان) ساخته شده‌است. این بادگیر در دوران رضا شاه پهلوی توسط معماری به‌نام سید محمد شجاعی و به تقلید از دودکش‌ها و هواکش‌های کشتی‌های قدیمی ساخته شده‌است. بادگیر چپقی مربوط به دوره پهلوی اول است و در سیرجان، بلوار دکترصادقی، کوچه حاج رشید واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

یخدان‌های دوقلو که از آن‌ها به عنوان منحصر به فردترین یخدان‌های دو قلو نام برده می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهرستان می باشد. یخدان توسط افراد خیر ساخته شده‌اند و در قدیم یخ مصرفی مردم را تامین می کردند.

قلعه سنگ، قلعه ای مستحکم و متفاوت با دیگر قلعه ها که برخلاف بقیه دژ ها به جای بنا شدن برروی کوه در دشتی مسطح ساخته شده است. این قلعه که از دور خود را به رنگ سفید نشان می دهد، تنها با خشت خام ساخته و از سه قسمته صخره سنگی میانی و دو حصار تشکیل شده است.

از زیباترین جاهای دیدنی سیرجان باغ سنگی در روستای میاندوآب دهستان بلورد و در کیلومتر ۴۰ جنوب شرقی سیرجان قرار دارد. این باغ  زیبا توسط پیرمردی لال و ناشنوا به نام درویش خان اسفندیارپور بنا شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=11102

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *