امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۲
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان سقز

آشنایی با شهرستان سقز

منتشر شده در ۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۰

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان سقز در قسمت شمالی استان کردستان واقع است و از شمال به شهرستان بوکان و مهاباد، از شرق به شهرستان بیجار، از جنوب به شهرستان سنندج و از غرب به شهرستان بانه محدود است. این شهرستان از جنوب با اقلیم کردستان همسایه است.

جمعیت این شهرستان  بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۲۲۶٬۴۵۱ نفر بوده‌است.

بخش کشاورزی از مهمترین بخش‌های اقتصادی شهرستان بوده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم موجبات اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم نموده‌است. 

برخی مورخین معتقدند که بعد از هجوم سارگن دوم پادشاه آشور به سرزمین ماد که منجر به گریز مادها به سوی همدان  شد، سکاها نیز به سقز آمدند و آن را بعنوان پایتخت خود برگزیدند و بدین ترتیب نام امروزی سقز از قوم سکاها به یادگار مانده‌است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی سقز

رودخانه سقز در شهر سقز کردستان است و یکی از جاذبه های دیدنی این استان به حساب می آید. این رودخانه زیبا در حاشیه پارک کوثر قرار گرفته است و محلی مناسب برای پیاده روی و لذت بردن از هوای پاک کنار رودخانه است.

یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های محبوب در بین مردم سقز، پیست اسکی این شهرستان است که در گردنه خان، در محور سقز به‌سمت بانه و در بخش شمالی کوه وزنه قرار دارد.

غار کرفتو که از آن به عنوان بزرگترین غار باستانی ایران نام برده می شود، غاری تاریخی است که در دل خود افسانه هایی ماندگار جا داده است. بعضی ها این غار را مقبره رستم و بعضی دیگر مقبره هرکول می دانند.

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این شهرستان که در فاصله‌ی ۵۵ کیلومتری از سقز و در روستای زیویه قرار دارد، اثری است متعلق به قرن سوم و چهارم هجری قمری که به تپه قلعه‌ی زیویه شهرت یافته است. این اثر ملی روی تپه‌ای طبیعی که بخشی از آن را سنگ تشکیل داده است احداث شده و دارای ۴۰ هکتار وسعت و بلندایی بین ۹۰ تا ۱۱۰ متر از سطح زمین‌های پیرامونش است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12921

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *