امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان زاهدان

آشنایی با شهرستان زاهدان

منتشر شده در ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۶

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان زاهدان در شرق ایران و شمال سیستان و بلوچستان قرار دارد. شهر زاهدان مرکز این شهرستان است.

زاهدان تا قبل از دوره پهلوی دهکده ای به نام دزآپ بود. دزآپ به معنی فرورفتن آب در مسیر و بالا آمدن مجدد آن است. بعدها توسط رضاشاه با توجه به اکثریت مردم دیندار و متدین این شهر زاهدان نامگذاری گردید.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان ۶۷۲٫۵۸۹ نفر (در ۱۶۸٫۴۸۰ خانوار) بوده‌است.

شهرستان زاهدان دارای آب و هوای بیابانی گرم و خشک می‌باشد. میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۷۲ میلی‌متر و میانگین دمای آن در سال ۸۲ از ۵/۴۲ الی ۶/۱۲- درجه سانتیگراد در تغییر است.

مردم این شهرستان اکثریت سیستانی و بلوچ و به زبان سرحدی بلوچی و فارسی صحبت می کنند.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی زاهدان

قلعه لادیز به دلیل سکونت داشتن افرادی با نام فامیلی اربابی به قلعه اربابی معروف شد. زمان ساخت این مکان تاریخی به دوره اشکانیان برمی‌گردد که امروزه از آن بنای باشکوه تنها خرابه‌ای به یادگار مانده است. قلعه ارباب‌ها روی صخره‌های سنگی در حاشیه روستای لادیز بنا شد؛ پی این بنا از سنگ‌های بزرگ و دیوارهای خشتی بنا گردید و قرن‌ها همچنان روی پای خود استوار مانده است.

تالاب هامون از سه بخش هامون پوزک (سواران)، هامون صابری (سابوری) و هامون هیرمند تشکیل شده است. هامون در منطقه سیستان‌وبلوچستان در مرز میان کشور افغانستان و ایران قرار دارد. تالاب بزرگ هامون یکی از مهم‌ترین جاهای تاریخی زاهدان به شمار می‌رود. بد نیست بدانید سالانه گردشگران ایرانی و خارجی برای بازدید از تالاب هامون راهی سفر می‌شوند.

کوه تفتان در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، ارتفاع این کوه حدود ۴۰۴۲ متر از سطح دریاهای آزاد بوده است و در میان بلندترین کوه های کشورمان جای گرفته است.جالب است بدانید که کوه تفتان تنها آتشفشان فعال در کشور بوده است.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=9802

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *