امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان زابل

آشنایی با شهرستان زابل

منتشر شده در ۱۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰:۲۶
زابل

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان زابل با مساحت ۳۴۴کیلومترمربع در ضلع شمال شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان (زاهدان) ۲۰۷ کیلومتر است.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان زابل برابر با ۱۶۵٬۶۳۴ نفر بوده‌است.

اکثریت مردم شهرستان زابل به زبان سیستانی تکلم میکنند. زابل به لحاظ دارا بودن پیشینه تاریخی خوب و غنی فرهنگی و تاریخی، از جایگاه و ارزش والایی در میان شهرستان‌ها و مناطق مختلف کشور برخوردار است.

شهرستان زابل دارای اقلیم بیابانی گرم و خشک است. میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۵۹٫۶ میلی‌متر و دمای آن در سال از ۹٫۵- تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی زابل

شهر سوخته در ۵۵ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کنار جاده زابل – زاهدان قرار دارداین شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته‌اند.تمدن شهر سوخته یکی از شگفتی‌های دنیای باستان است. این شهر مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ بوده است.

کوه خواجه در واقع قلعه ای بزرگ در شهری منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان بوده که از سنگ های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع ۶۰۹ متری از سطح دریا مانند جزیره ای در میان دریاچه هامون قرار گرفته است. کوه خواجه بزرگ ترین معماری خشتی بر جای مانده از دوره  پارتیان،  در منطقه سیستان قرار دارد و یکی از مهم ترین آثار دوره های اشکانی، ساسانی اسلامی است.

منطقه حفاظت شده هامون با ۰۶۲‚۲۰۱ هکتار وسعت شامل دشت هامون، دریاچه یا تالاب هامون و رودخانه هیرمند مى‌شود. اهمیت این منطقه بیش‌تر به دلیل زیستگاه انواع حیات وحش، امکان پرورش‌ ماهى، وجود انواع پرندگان و تأمین علوفهٔ دام‌ها از نیزارها و استفاده از نى‌ها جهت حصیربافى مى‌باشد. پرندگان و جانوران وحشى این منطقه عبارت‌اند از: پلیکان و فلامینگو، پرندگان مهاجر آبى، تیهو، زنگوله بال، کورکر (باقرقره)، خرگوش، شغال، کفتار، کاراکال، یوزپلنگ، گراز و آهو.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=9886

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *