امروز : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان خاش

آشنایی با شهرستان خاش

منتشر شده در ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۶
خاش

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان خاش از شمال با شهرستان میرجاوه، از غرب با شهرستان تفتان، از جنوب غربی با شهرستانهای ایرانشهر و مهرستان، از جنوب با شهرستان سیب و سوران و از جنوب شرقی با شهرستانهای سراوان و گلشن همسایه است.

مردم شهرستان خاش به زبان‌های بلوچی (سرحدی و مکرانی) و فارسی تکلم می‌کنند و زبان فارسی در مدارس و ادارات دولتی رایج است.

۹۹ درصد جمعیت این شهرستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که ۹۵٪ اهل‌سنت و ۵٪ اهل تشیع می‌باشند.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان خاش برابر با ۱۲۸،۴۰۸ نفر بوده‌است.

خاش به سبب ارتفاع بلند از سطح دریا از آب و هوای مطلوب تری نسبت به سایر نقاط استان سیستان و بلوچستان برخوردار است. به‌طور کلی شهرستان خاش دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد. 

قوت غالب شهرستان غذاهای متکی بر نان بوده و غذاهای بومی و محلی شهرستان نظیر تنورچه، خورشت اناردانه ، کشک محلی، گندم شیر ، سبزک، ترشک، راپنگ، مالیدگ، گوین و … با چاشنی هایی نظیر آچار، رب انار و انار دانه زبانزد عام و خاص است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی خاش

قلعه ایرندگان در روستای ایرندگان ودر ۶۵ کیلومتری شهر خاش واقع شده است. روستای ایرندگان و روستاهای پیرامون آن در امتداد رودخانه شکل گرفته اند و طول آنها به ۵ کیلومتر می رسد. زمان ساخت این قلعه به دوره قاجاریه باز می گردد عوامل تزیین و نوع آنها تنها بر بدنه دیوارهای قلعه و دور درها آثاری از تزیین از نوع نقش های گره چینی وجود دارد.

دریاچه سه دریا که از جاذبه‌های طبیعی ناحیه بلوچستان است، در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان خاش و در قلل کوه تفتان واقع شده است. همان طور که از نام آن مشخص است، این دریاچه از سه دریاچه کوچک تشکیل شده که عمق دو دریاچه در قسمت شمالی کم و اغلب دارای آب گوارا است و دریاچه دیگر که نسبتاً بزرگ‌تر است، دارای آب دائمی و شور است.

برای تماشای کوه تفتان لازم است از شهر خاش به سمت شمال شرق ۳۵ کیلومتر پیش بروید. در این مکان یکی از جاذبه‌های گردشگری خاش در انتطار شما خواهد بود. کوه تفتان سه قلۀ مشهور و سرشناس دارد دو تا از این سه قله با نام چهل تن و تفتان، شناخته می‌شوند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=9989

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *