امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان ایذه

آشنایی با شهرستان ایذه

منتشر شده در ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۰

به گزارش پایگاه خبری قشم، ایذه با شهرستان‌های باغ‌ملک ، مسجد سلیمان و اندیکا و شهرستان دزپارت هم‌مرز است. شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن بنا بر پژوهش‌های انجام شده. وجود آثار و سنگ نبشته‌های باستانی مربوط به دوران ایلامیان است.نام قدیمی این شهر در زمان اتابکان لر مال امیر (مالِمیر) نیز بوده است. ایذه همچنین پایتخت حکومت اتابکان لر بزرگ و الیمائی بوده‌است.

بافت قالی و قالیچه‌های بختیاری از دیرباز در ایذه، مانند سایر مناطق بختیاری رونق داشته‌است. قالی بختیاری نوعی قالی کهنِ ایرانی است که در آن از نقش‌های حیواناتی همچون بز کوهی (کل، پازن) و کبک و… در کنار نقش گل و بوته بهره گرفته می‌شود البته عمده شهرت قالی‌های بختیاری به دلیل به‌کارگیری اشکال هندسی و ذهنی باف همراه با رنگ و پشم و الیافِ طبیعی در آن است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی ایذه

دشت سوسن یکی از جاذبه‌های طبیعی ایذه است که در ۳۵ کیلومتری شمال‌غربی این شهرستان قرار دارد. دشت سوسن یکی از گذرگاه‌های رودخانه خروشان کارون است و توسط این رود به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. در واقع عبور رود کارون از میان دشت سوسن، موجب پیدایش اراضی حاصلخیز در این ناحیه شده است. این دشت از ماه بهمن تا خرداد، طبیعت بسیار زیبایی می‌یابد و در این ایام (مخصوصا تعطیلات نوروز) افراد بسیاری به این منطقه مراجعه می‌کنند تا از زیبایی چشم‌نواز آن بهره ببرند.

دشت سوسن

 

 

در شمال شرق شهر ایذه منطقه ای با نام تنگه کول فرح قرار دارد که در آن می توان یکی از زیباترین و تاریخی ترین سنگ نگاره های این خطه را به نظاره نشست. این سنگ برجسته ها که تاریخ نگاران تاریخ ساخت آن را به دوران ایلامی ها می دانند، در کنار بازمانده هایی از گورستان ها و ساختمان های مخروبه در دل این منطقه کوهستانی که نشانگر این می باشد به احتمال زیاد در این منطقه پرستشگاهی مقدس در آن زمان وجود داشته است.

کول فرح

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=7870

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *