امروز : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۰
صفحه نخست | اجتماعی | راه اندازی معادن و آب شیرین کن ها در هرمزگان مجوز ندارد

راه اندازی معادن و آب شیرین کن ها در هرمزگان مجوز ندارد

منتشر شده در ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۱
شیرین

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ حبیب مسیحی تازیانی در دیدار با منصور آرامی نماینده مردم حوزه انتخابیه بندرعباس در مجلس شورای اسلامی به تشریح مناطق تحت مدیریت استان و چالش های زیست محیطی استان و آب شیرین پرداخت و بیان داشت: در مناطق خود دارای ۹ پاسگاه فعال و غیرفعال محیط بانی و ۱۳ اداره محیط زیست در سطح شهرستان های آن استان هم اکنون فعالیت می کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به یکی از مهمترین چالش زیست محیطی استان کمبود نیروی انسانی پرداخت و اظهارداشت: محیط زیست استان هرمزگان دارای ۱۳۵ نفر نیرو است، ۶۵ نفر آنها در بخش یگان حفاظت محیط زیست فعال هستند و سایر نیروها کارشناسی و خدماتی (قراردای) هستند.

وی با اظهار اینکه وسعت مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست در استان ۹۰۰ هزار هکتار است، ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی ما برای حفاظت از این عرصه به ازای هر ۲۰ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی را داریم. همانطور که شاهد هستید اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهار شهید محیط بان را تقدیم حفاظت و حراست از طبیعت بکر استان طی سالهای اخیر و سال جاری کرده است.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان با اشاره به چالش های حوزه زیست محیطی در هرمزگان بیان کرد: با توجه به وسعت ساحلی استان هرمزگان یکی از وظایف ما پایش و رصد توسعه صنعتی استان است. با توجه به مطرح کردن روند توسعه دریا محور توسط دولت در این استان می بایست. در بحث امکانات پایشی محیط زیست دریایی و نیروهای متخصص و کاربردی با توجه به امکانات اندک و محدود فعلی این مهم را برطرف کند.

وی ابرازداشت: آلودگی نفتی که توسط قاچاق سوخت انجام می شود خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست دریایی وارد کرده است و باعث از بین رفتن موجودات، خشک شدن جنگل های حرا شده است.

مسیحی افزود: با توجه به برنامه های کلان کشور طرح های توسعه ای در هرمزگان اجرا می شود که این طرح ها پیوست های زیست محیطی ندارد و شرایط ژئوپولوتیکی منطقه را نادیده گرفته اند از این رو محیط زیست استان را با چالش روبرو کرده است.

به گفته وی، متاسفانه در مناطق آزاد در راستای اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی، توجهی به مسائل زیست محیطی پروژه ها و طرح ها نمی شود. مجوزها توسط مناطق آزاد صادر می شود ولی زمانیکه این طرح ها با مشکلات قضایی روبرو می شوند هیچگوه پاسخ روشنی نمی دهند و محیط زیست هرمزگان باید در مراجع ذیصلاح حضور یابد.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: در قانون ماده ۲۴ معادن، استعلام از محیط زیست حذف شده است و ایجاد این معادن بدون رعایت پروتکل های زیست محیطی به طبیعت اطراف معادن لطمات زیادی وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آب شیرکن های که برای استفاده در فلات مرکزی، صنایع، رودخانه ای و روستایی – کشاورزی احداث شده است هم باید گفت شرکت آب منطقه ای و اداره آب فاضلاب بدون رعایت قاعده محیط زیست اقدام به ارائه مجوز می کنند. به عنوان مثال: شیرین سازی آب مورد استفاده در کشاورزی باعث آلودگی خاک و پایین آمدن سطح آب زیرزمینی می شود و شیرین سازی آب دریا هم به از بین رفتن ذخایر دریایی وکاهش صنعت صید و صیادی منجر می شود.

مسیحی ابرازداشت: در بحث موج شکن های قدیمی متاسفانه چون در گذشته بدون مجوز احداث شده اند. امروز با برخی از مشکلات از جمله رسوب گذاری و نبودن امکانات لازم و تجهیزات کافی و بروز برای رفع این مشکل روبرو هستیم.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3811

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات