امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۲
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آب انبار کیش؛ از جاذبه های دیدنی هرمزگان

آب انبار کیش؛ از جاذبه های دیدنی هرمزگان

منتشر شده در ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۳
انبار

به گزارش پایگاه خبری قشم، جزیرهٔ کیش جزیره‌ای ایرانی در خلیج فارس و از بخش‌های بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و از جاهای دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. شکل این جزیره بیضی‌مانند است و در ۱۲کیلومتری کرانهٔ شیبکوه جای گرفته‌است. جزیره کیش جاذبه های دیدنی فراوانی دارد که آب انبار آن یکی از آنها است.

آب انبار کیش

آب‌انبار کیش در سال ۱۳۷۲ خورشیدی، در محل یک آب‌انبار باستانی که به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی بنا شده بود، ساخته شد. این آب‌انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل یافته و شیوه معماری آن به سبک معماری سنتی یزد می‌باشد. احداث بادگیرها همانطور که در معماری بناهای یزدی دیده می‌شود، برای خنک نمودن فضای داخلی بنا بوده است.

در بالای ورودی آب‌انبار پنج بادگیر کیش، روزنه‌هایی ایجاد شده که به جهت متعادل ساختن هوای داخل آب‌انبار در فصول گرم سال در نظر گرفته شده است. این روزنه‌ها به بادگیرها در خنک ساختن فضای داخلی آب‌انبار و آب موجود در مخزن کمک می‌نمودند که در حال حاضر به دلیل آن که دیگر آبی در آب‌انبار وجود ندارد، این خنکی کمتر احساس می‌شود. بر روی گنبدهای آب‌انبار نیز چند روزنه منظور شده که عمل تهویه هوا را انجام می‌دهند.

مجموعه آب انبار سنتی کیش (بادگیرهای پنجگانه)در نزدیکی مجموعه درخت سبز کیش و شهر تاریخی حریره و مجموعه ورزشی المپیک واقع شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6650

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *