امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۴
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | گنبدهای نمکی بستک؛ از جاذبه ها دیدنی هرمزگان

گنبدهای نمکی بستک؛ از جاذبه ها دیدنی هرمزگان

منتشر شده در ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱
بستک

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ بستک از شهرهای استان هرمزگان با قدمتی تاریخی و سیاسی که در گذشته مرکز حکومت جهانگیریه بوده‌است. شهر بستک در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که از شمال و غرب به استان فارس و از شرق و جنوب به استان هرمزگان متصل است. بستک جاذبه های دیدنی فراوانی دارد که گنبدهای نمکی یکی از آنها است.

گنبدهای نمکی بستک

گنبدهای نمکی در شهرستان بستک یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های زمین‌شناسی و البته از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان هرمزگان محسوب می‌شوند. بازی رنگ در میان کوه‌های بلند و صخره‌های آهکی پدیده‌ای است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت. وجود نمک‌هایی با رنگ‌های مختلف جلوه‌ی خاصی به این گنبدها داده‌اند.

یکی دیگر از نکات اعجاب انگیز این تپه های فوق العاده ترکیب آلیاژهای فلزی با نمک های انباشته شده آن ها است که تا حدی انسان را به هوس هم می اندازد. دلیل هوس خوراکی بودن این گنبدهای نمکی بستک این است که با ترکیبات انجام شده، شکل ظاهری آن ها به شکل بستنی شده است و رنگ های بسیاری در بدنه آن به چشم می خورد. طیف گسترده ای از رنگ های نارنجی و قرمز در کنار رنگ های دیگری مانند سبز و زرد و حتی بنفش، جلوه ای خاص به این گنبدها داده است.

گنبدهای نمکی بستک

اساسا تشکیل گنبدهای نمکی به پدیده‌های زمین‌شناسی مربوط می‌شود. این گنبدها به این علت پدید می‌آیند که نمک‌های زیرزمینی که ساختار لایه لایه دارند،‌ به‌سمت سطح زمین حرکت می‌کنند. همین پدیده‌ به‌ظاهر ساده، سالیان سال طول می‌کشد و طولانی بودن مدت تشکیل یکی از علل اهمیت این گنبدها است. گنبدهای نمکی بستک نیز به‌دلیل قدمت زیادشان،‌ سال‌ها است که به یکی از جاهای دیدنی استان هرمزگان تبدیل شده‌اند. البته در چند سال اخیر با برداشت نمک از این گنبدها بخشی از آن تخریب شد که با همت میراث فرهنگی از تخریب بیشتر آن جلوگیری شد. گنبدهای نمکی بستک در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شدند. البته در سال ۱۳۹۴ با استخراج نمک از این گنبدها بخشی از آن‌ها تخریب شدند که با ثبت ملی آن مجوز استخراج نمک نیز باطل شد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6345

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *