امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۷
صفحه نخست | اجتماعی | گفتگو با عادل تورنگ، برجسته ترین عکاس استان هرمزگان

گفتگو با عادل تورنگ، برجسته ترین عکاس استان هرمزگان

منتشر شده در ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۱
تورنگ

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ تمایل و کشش روحى انسان به زیبایى ها امرى فطرى است و باید گفت که این تمایل لطیف ترین گرایش انسان است که عکاسان از منظره یاب دوربین هایشان آن را بهتر از هر فرد دیگری درک میکنند.

شاید نخستین بار، عکاسان بودند که ثابت کردند دیدن با نگاه کردن متفاوت است و این تفاوت را با نگاره هایشان به دیگران یاد دادند.

خبرنگار ما با عادل تورنگ، عکاس خوشنام درگهانی که مثال بی نقص برای جمله ی ” خلاقیت یعنی دیدن به نوعی دیگر” ، به گفتگو پرداخته است.

سلام آقای تورنگ لطفاً قبل از هرچیزی کمی از خودتان بگویید.

سلام. بنده عادل تورنگ ، متولد سال ۱۳۶۹ اهل شهر درگهان در جزیره زیبای قشم هستم.

چه زمانی عکاسی را شروع کردید؟

من در رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر با گرایش فناوری اطلاعات تحصیل کردم که ارتباطی با حرفه عکاسی ندارد.

از سال ۱۳۸۴ عکاسی را با یک دوربین ساده سونی شروع کردم و پیش از آن به جمع آوری عکس های قدیمی شهر درگهان مشغول بودم و از روی عکس های جمع آوری شده عکس میگرفتم و در فضای مجازی منتشر میکردم؛ بیشتر این عکس ها از منازل، اشیا قدیمی و دست نوشته های قدیمی بود.

چه شد که زندگی عادل تورنگ به عکاسی گره خورد؟

ارزش افراد و اشیا پیرامونم خصوصا افراد مسن، اشیای قدیمی و تاریخی پیوندی ناگسستنی را بین قلب من و عکاسی ایجاد کرد.

جرقه این عشق عمیق از خانه مادر بزرگم شروع شد، خانه ای با درهای چوبی که بسیار زیبا و تماشایی بود که بعد از فوت ایشان فروخته شد و این موضوع در کنار بین رفتن فرهنگ و اشیای قدیمی من را به فکر حفظ کردن این دارایی ارزشمند انداخت.

شاید نتوانم جلوی از بین رفتن آن ها را بگیرم اما می توانم آنها را با ثبت کردن ابدی کنم و از سال ۹۳ شروع به ثبت و جاودانه کردن آنها کردم و حاصل آن آرشیو کاملی بود که تنها به شهرم درگهان ختم نمی شد و تا دورترین نقطه جزیره قشم برای ثبت این زیبایی ها سفر کردم و پس از گذشت دو سال موفق به جمع آوری آرشیو کاملی شدم.

در این عرصه چه موفقیت هایی کسب کردید؟

درحال حاضر به عنوان عکاس خبرنگار مشغول به کار هستم و با وجود اینکه تا کنون در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده ام اما با خیلی از اساتید سینما همچون حسین سهیلی زاده، حمید بهرامیان و مجید مجیدی همکاری داشتم.

ساخت مستند کوتاه شبکه دو، تولید محتوای شبکه معارف، فیلم سینمایی نیلگون، ملاقات با جادوگر و چند موزیک ویدیو برای خوانندگان صاحب نامی چون مهدی کامور و علی شکیبا نیز از دیگر فعالیت های من در این عرصه هست.

آقای تورنگ شما چه تعریفی از عکاسی دارید؟

عکاسی یعنی عشق،  ثبت رویداد اتفاق و اماکن برای آیندگان؛ گاهی یک عکس از صد سال پیش می تواند گویاتر از هزار ساعت فیلم باشد.

 

موضوع غالب عکس های شما چیست؟

موضوع اغلب عکاسی من طبیعت جزیره قشم و استان هرمزگان است و بسیاری از عکس های من معرف مکانی بوده که شاید قبل از من کسی از آن عکسی نگرفته باشد و دوست دارم طبیعت استان و جزیره رو نه تنها ایران بلکه به تمام مردم جهان معرفی کنم.

چه چیزی عکس های شما را منحصر به فرد کرده است؟

عکس های من منحصربه فرد نیست  و تنها از نگاه متفاوتی است.  من  دوست دارم از زاویه ای که هیچ کس نمیتواند ببیند عکاسی کنم و همین موضوع باعث شده تا علاقه زیادی به عکاسی هوایی داشته باشم و بیشتر با هلی شات عکاسی میکنم.

در این راه به گونه ای که شایسته باشد، شاهد حمایت هستید؟

هنرمند ، مسئولین ، حمایت به اعتقاد من این سه کلمه را هرگز نمیتوانید کنار هم بیاورید. در خصوص هنرهای دیگر شاید حمایت هایی وجود داشته باشد اما مسئولان ما عکاسان را هنرمند نمی دانند و ما نیز به دنبال حمایتی از جانب آنان نیستیم چرا که این حرفه بیش از آنکه شغل باشد، عشق است و چقدر بهتر میشد اگر مسئولان نگاه جدی تری به جامعه عکاسان داشته باشند.

از اینکه این فعالیت رو انتخاب کردید پشیمان نیستید؟

من نه تنها پشیمان نیستم بلکه معتقدم که یک عکاس میتواند تاریخ را ثبت کند و برای آیندگان سند بسازد و هرچه عکاس ها در یک جامعه زیادتر باشند، تاریخ و تمدن آن منطقه برای آیندگان با قدرت بیشتری باقی میماند.

برای موفقیت در عکاسی چه پیشنهاداتی دارید؟

موفقیت در عکاسی نیاز به تجهیزات و دوربین گران قیمت ندارد، عکاسی هنر است و تنها به ذوق افراد وابستگی دارد. هرکس که وارد عکاسی بشود باید علم و اصول عکاسی را فراگیرد و بتواند این استعداد را در خود شکوفا کند و آثاری منحصر به فرد خلق کند.

در پایان اگر صحبتی باقی مانده است، بفرمایید.

یکی از عکس هایی که ثبت کرده ام و به آن علاقه زیادی دارم، تصویری از یک کرکس مصری است که برفراز شهر درگهان پرواز میکند و این عکس سرشار از مفهوم و بسیار زیباست و آن را یکی از بهترین عکس هایم میدانم اما هرگز آن را در مسابقه ای شرکت ندادم و تنها بر روی جلد یک مجله که درمورد پرندگان ایران بود چاپ شد.

من عضو انجمن حامیان کرکس مصری ایران هستم و عکاسی زیادی هم از کرکس مصری چون یکی از پرندگانی که درحال انقراض هستند و تقریبا  روی رشته کوی زاگرس تا خود جزیره قشم زندگی میکنند و من عکاس های زیادی از کرکس مصری در خود جزیره قشم ثبت کرده ام.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3705

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *