امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۷
صفحه نخست | اقتصادی | تبلور خود باوری و بومی سازی دانش فنی در قشم

تبلور خود باوری و بومی سازی دانش فنی در قشم

منتشر شده در ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۵
پالایشگاه

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ متخصصان و مهندسان شرکت پالایش گاز شرخون و قشم با تبلور خود باوری و بومی سازی دانش فنی و به کمک شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی موفق شدند در ساخت و تعمیر بیش از ۶۰ درصد از قطعات این پالایشگاه به خود کفایی برسند.

داریوش اقبالی مسئول کارگاه تراشکاری پالایشگاه گاز سرخون و قشم گفت: قطعات دستگاه‌های پالایشگاه اغلب ساخت کشور‌های خارجی از جمله فرانسه، ایتالیا و امریکا است که به دلیل شرایط تحریم‌ها دیگر امکان واردات آن نیست و یا نرخشان بسیار بالا هست.

اقبالی می‌گوید؛ خداروشکر به همت و توان نیرو‌های بومی و در داخل کشور با انجام مهندسی معکوس در ساخت و تعمیر اغلب قطعات مورد نیاز و حساس از جمله شفت پمپ‌ها، نشت بند‌ها و استارتر‌های توربین‌های سولار به خودکفایی رسیده ایم و بااین اقدام باعث کاهش خروج ارز از کشور شدیم.

کاهش استارت‌های ناموفق در توربین‌ها یکی از پروژه‌های تحقیقاتی مهم است که برای نخستین بار در پالایشگاه گاز سرخون و قشم اجرا شد.

 

خود کفایی در ساخت و تعمیر به همت نخبگان کشور در پالایشگاه گاز سرخون و قشم
علی ذاکری معاون مهندسی و توسعه پالایشگاه گاز سرخون و قشم می‌گوید: در ۵ سال اخیر بیش از دو و نیم میلیارد تومان پروژه مهم در شرکت پالایش گاز سرخون و قشم اجرایی شد است، که مهم‌ترین آن‌ها طرح مهار سیلاب، ارتقا سیستم‌های کنترلی و حفاظتی رفع مشکل استارت‌های ناموفق توربین‌ها برا‌ی نخستین بار در کشور است.

ذاکری افزود: پالایشگاه گاز سرخون و قشم بیش از ۱۰۲ ایزو را کسب کرده است، که مهم‌ترین این ایزو‌ها، ا یزو ۵۰۰۱ مربوط به مدیریت انرژی که در این شرکت به عنوان نخستین شرکت پالایشی در کشورتوسط نخبگان دانشگاهی اجرایی شد و درحال تمدید و خود مراقبتی است.

او گفت: رفع اشکال و کاهش استارت‌های ناموفق توربین‌ها سبب افزایش بهره وری و صرفه جویی ۳۴ میلیارد تومانی در این شرکت شده است.

 

خود کفایی در ساخت و تعمیر به همت نخبگان کشور در پالایشگاه گاز سرخون و قشم

خودکفایی در ساخت و تعمیرقطعات مهم توربین‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در این شرکت است که هزینه‌ها را به حدود یک چهارم کاهش داده است.

مرادسوادکوهی مسوول تعمیرات مکانیک پالایشگاه گاز سرخون و قشم گفت: توربین‌ها از مهم‌ترین دستگاه‌های پالایشگاه هستند که تعمیر و ساخت قطعات ان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

سوادکوهی می‌گوید؛ با کمک شرکت‌های دانش بنیان موفق شدیم ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز توربین‌ها از جمله تیغه‌های توربین‌ها را با مبلغی بسیار کمتر از نمونه خارجی بسازیم.

او هزینه تعمیر هر توربین را حدود ۸ میلیارد ریال عنوان می‌کند و می‌گوید اگر قطعات مورد نیاز تعمیر توربین‌ها را از خارج وارد می‌کردیم هزینه تعمیر حدود ۴ برابر هزینه فعلی می‌شد.

خود کفایی در ساخت و تعمیر به همت نخبگان کشور در پالایشگاه گاز سرخون و قشم

 

اما از دیگر کار‌های مهمی که برای نخستین بار در کشور در پالایشگاه گاز سرخون و قشم اجرا شده است افزایش پایداری تولید گاز با اجرای طرح مبتکرانه متخصصان داخلی است.

محمد حسین نوروزی مدیرعامل پالایشگاه گاز سرخون و قشم گفت:متخصصان این پالایشگاه با اجرای طرح مبتکرانه کاهش فشار چاه‌های گاز سبب افزایش و پایداری تولیدات شدند.

نوروزی افزود: این ابتکار عمل سبب صرفه جویی ۱۲۰ میلیون دلاری برای افزایش تولید بدون ساخت ایستگاه تقویت فشار شد که در نوع خود بی نظیر بود.

او افزایش تولید گاز تا ۲ میلیون مترمکعب در روز و همچنین افزایش تولید سایر محصولات پالایشگاه مثل NGL و LPG به ترتیب ۳۵ و ۳۸ درصد را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این شرکت با ابتکار مهندسان بومی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: با توجه به روند نزولی تولید از مخزن سرخون از سال ۱۳۹۰، بازنگری و به روزرسانی و مطالعات این مخزن در دستور کار قرار گرفت که طبق مطالعات انجام شده، زمان ترک مخزن سرخون نیمه اول سال ۱۳۹۸ برآورد شد و براساس این نتایج، راهکار‌های استمرار تولید و نگهداشت پالایشگاه در دستور کار شرکت قرار گرفت.

او افزود: پس از محاسبات و بررسی‌های فنی و مهندسی انجام شده و با گرفتن مجوز‌های لازم، تست کاهش فشار عملیاتی تا ۴۵ بار به طور عملی انجام شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: با توجه به روند فزاینده کاهش تولید و کاهش مقدار آن تا حدود ۳.۵ میلیون مترمکعب در روز در سال ۹۹، سناریو تزریق گاز به خط سرخون – نیروگاه بندرعباس به صورت عملی انجام شد که تست و نتایج به دست آمده علمی و فنی، بررسی و تجزیه و تحلیل و سپس راهکار‌ها و سناریو تزریق به خط مذکور و مصرف گاز کم فشار پالایشگاه نهایی شد.

خود کفایی در ساخت و تعمیر به همت نخبگان کشور در پالایشگاه گاز سرخون و قشم
تثبیت اشتغال نیروی انسانی به ویژه نیرو‌های شرکتی غیرپروژه‌ای و کارگری بیش از هزار نفر در دو شرکت بالادست و پالایشگاه از دستاورد‌های مهم این طرح است.

محمود درویش نیا رییس منابع انسانی پالایشگاه گاز سرخون و قشم اجرای طرح افزایش تولید سبب تداوم اشتغال نیرو‌های پیمانی در این شرکت شد.

درویش نیا افزود: اکنون حدود ۷۰۰ نفر دراین شرکت مشغول به کار هستند که حدود ۹۰ درصد از این افراد از بومیان منطقه و خصوصا روستا‌های اطراف هستند.

جهاد در جبهه اقتصاد و تولید داخلی به همت و پشتکار کارکنان توانمند پالایشگاه گاز سرخون تبلور خودباوری و بومی سازی دانش فنی مصداق بارز صنعت مردان توانمند شرکت پالایش گاز سرخون و قشم است.

همسو با تأمین بخشی از نیاز‌های انرژی کشور و مصرف گاز طبیعی به عنوان انرژی زیست محیطی و مناسب برای مصارف صنعتی و خانگی در استان‌های هرمزگان و کرمان، پالایشگاه گاز سرخون با ظرفیت اسمی ۱۴.۴ میلیون مترمکعب در روز، تنها پالایشگاه گاز جنوب کشور و استان هرمزگان و نماد تعالی و استمرار تولید شرکت ملی گاز ایران در این منطقه از کشور است.

تولیدات پالایشگاه گاز سرخون گاز خشک، ال پی جی، ان جی ال و متان است که در صنایع استان و مصارف خانگی استفاده می‌شود.

خود کفایی در ساخت و تعمیر به همت نخبگان کشور در پالایشگاه گاز سرخون و قشم

پالایشگاه گاز سرخون وقشم با تولید روزانه ۱۸ و نیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی ۱۲ هزار بشکه مایعات گازی و ۹۰ تن گاز مایع ، پنج درصد گاز کشور را تولید می کند .

این پالایشگاه گاز مورد نیاز نیروگاه خلیج فارس ، پالایشگاه نفت ، کارخانه سیمان بندر خمیر ، صنایع فولاد ، آلومینیوم هرمزگان و صنایع مس سرچشمه کرمان را تامین می کند.

گاز طبیعی مورد نیاز تاسیسات این پالایشگاه از ۱۸ حلقه چاه در منطقه سرخون بندرعباس و گورزین قشم تامین می شود .

پالایشگاه گاز سرخون و قشم از سال ۵۷ آغاز به کار کرد و بیش از هزار نفر در این پالایشگاه کار می کنند .

پالایشگاه گاز سرخون و قشم در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس قرار دارد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3850

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *