امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | هرمزگان رتبه اول طرح انتقال فضای باز سبزی و صیفی به محیط گلخانه در کشور

هرمزگان رتبه اول طرح انتقال فضای باز سبزی و صیفی به محیط گلخانه در کشور

منتشر شده در ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۶
گلخانه

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از فارس از بندرعباس، اولین جلسه ستاد گلخانه امروز با حضور ریاست سازمان جهادکشاورزی هرمزگان و مدیرشعب بانک کشاورزی استان، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، شرکت شهرکهای کشاورزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیرباغبانی و جمع کثیری از گلخانه داران برای تدوین برنامه‌­ها، پیگیری موانع و پایش و ارزیابی حرکت به سمت این هدف توسعه‌ای برگزار شد. 

 افزایش تولید در سطح کشت نسبت به فضای آزاد، افزایش کارایی آب تا ۱۰ برابر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تا ۵۰ درصد، افزایش کارایی نهاده‌­های تولید از قبیل بذر، کود و سموم، کاهش هزینه‌­های کارگری نسبت به فضای آزاد، مدیریت و پیش­‌بینی و کنترل بهتر عوامل خسارت‌زا چون بیماری­‌ها و علف­‌های هرز در فضای گلخانه، امکان ۲ تا ۴ نوبت محصولات کشاورزی در سال که به تأمین و کنترل بازار و تکمیل زنجیره تولید کمک می­‌کند و کشت محصولاتی که امکان کشت در فضای آزاد را ندارند، دلایلی کافی و قانع کننده برای توسعه کشت گلخانه‌­ای است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در اولین جلسه ستاد گلخانه هرمزگان گفت: بر اساس هدف‌گذاری برنامه توسعه گلخانه  استان هرمزگان با همراهی سیستم بانکی به ۱۰۲۰ هکتار گلخانه درسالجاری خواهیم رسید.  

مویدی افزود: استان هرمزگان  در طرح انتقال فضای باز سبزی و صیفی به محیط گلخانه هرمزگان رتبه اول کشور را دارد.

وی ادامه داد: هنوز با چشم‌انداز ۱۰ ساله فاصله داریم و با این حال گام­‌های بلندی در جهت رفع موانع و توسعه کشت گلخانه‌­ای برداشته شده است.

مویدی، مسائلی چون عدم تأمین تسهیلات مناسب و ارزان قیمت و نیاز به تأمین اعتبار و یارانه­‌های دولتی، فرآیند استعلام­‌ها و تأمین منابع انرژی و آب را از عواملی دانست که سبب کندی روند توسعه کشت گلخانه‌ای شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان  از برداشتن قدم­‌های اساسی در این زمینه خبر داد که با ایجاد یک تشکل منسجم و همچنین یک کنسرسیوم صادراتی جهت محصولات گلخانه ای آغاز خواهد شد.

مویدی با تاکید بر سهولت  اخذ خدمات زیرساختی و  ویژه دولت را در مسیر توسعه نظیر اب وبرق و گاز و جاده  با وجود یک  تشکل منسجم افزود: پیگیری امور به صورت جمعی نتیجه بهتری را خواهد داشت.

رئیس ستاد گلخانه استان بر رفع مشکلات تسهیلاتی، موانع احداث جاده  بین مزارع و تربیت نیروی انسانی ماهر گلخانه و تسریع و تسهیل روند صدور مجوزها تأکید کرد و گفت: استعلام‌های مورد نیاز نظام مهندسی و بانک باید در کمترین زمان پاسخ داده شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین پیگیری ایجاد سازه‌های استاندارد گلخانه‌ها را با جهت دهی تسهیلات خواستار شد.

مویدی گفت: برنامه توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای نیز در دستور کار این ستاد است که این شهرک‌ها باید در همه شهرستان‌ها در نقاطی که آب و زمین وجود دارد، مکان یابی شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=13601

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *