امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۹
صفحه نخست | اجتماعی | دولت به تعهدات خود در مقابل نیروگاه سیکل ترکیبی عمل نکرده است

دولت به تعهدات خود در مقابل نیروگاه سیکل ترکیبی عمل نکرده است

منتشر شده در ۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۸
نیروگاه

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ وحید آقایی، مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم در نشست با اصحاب رسانه از افتتاح فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خبر داد و  اظهار کرد: این نیروگاه با استفاده از توان متخصصان داخلی و با ظرفیت ۵۰۰ مگاواتی تشکیل شده است که در فاز اول شاهد افتتاح واحدی با ظرفیت ۱۷۰ مگاوات بودیم و در فاز دوم ۱۷۰ مگاوات برق به ایت توان افزوده شد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: ۶۰ درصد از سرمایه نیروگاه به شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر و ۴۰ درصد آن به گروه مپنا تعلق دارد؛ راندمان نیروگاه برای تولید برق حدود ۵۰ درصد است و با توجه به وجود ۲ واحد آب شیرین کن با توان تولید هشت هزار متر مکعب آب شیرین در روز، راندمان موثر الکتریکی آن به ۵۴ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم با تاکید بر اینکه این نیروگاه بالاترین راندمان نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: به دلیل تامین نشدن گاز مورد نیاز این شرکت، امکان انتقال ۳۴۰ مگاوات برق تولید شده این شرکت به شبکه سراسری، فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه دولت به تعهدات خود وفادار نبوده است، گفت: انتظار میرفت که پس از افتتاح فاز دوم این نیروگاه توسط رئیس جمهور، شرکت گاز نسبت به تعهداتش برای تامین گاز مورد نیاز این نیروگاه اقدام نماید اما مسئولان شرکت گاز اعلام کردند تنها قادر به تامین ۵۰ درصد گاز مورد نیاز هستند.

آقایی با اشاره به بدقولی ها، بیان کرد: احتمال افتتاح نشدن این خط لوله تا ۱۴۰۰ وجود دارد چرا که بی تفاوتی شرکت گاز به تعهداتش خسارت سنگینی به این مجموعه وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم با اشاره به کارشکنی های تحریم، تصریح کرد: تحریم‌ها شرایط سختی را برای تامین تجهیزات این نیروگاه به همراه داشته است، به طوری که برای تنها گزینه موجود برای خرید پست برق برای ما کشور چین است که این انحصار باعث شده تا ما تجهیزات را ۶/۵ میلیون یورو گرانتر تهیه کنیم.

آقایی با اشاره به انتظارات این شرکت از مسئولان، گفت:  ما براساس برنامه‌ها و در سخت‌ترین شرایط تلاش کردیم تعهداتمان را نسبت به دولت به موقع و در حد عالی انجام دهیم اما انتظار ما از دولت هم که تنها به همیاری خلاصه می‌شود باید محقق شود؛ همچنین لازم به ذکر است که شرکت تا کنون سودی از تولید برق نداشته و هر روز تاخیر در استفاده از برق تولیدی این نیروگاه به ضرر سرمایه گذاران است.

به گفته مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم در صورت تامین نشدن ۱۰۰ متر مکعب گاز در هر ساعت بخش تولید آب این مجموعه به بهره‌برداری نخواهد رسید.

لازم به ذکر است که نیروگاه سیکل ترکیبی قشم در ۲۶ تیرماه سال جاری توسط رئیس جمهور، با ظرفیت ۱۷۰ مگاوات افتتاح گردید و این اولین گام به سمت تولیدی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات بود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *