امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۰
صفحه نخست | اجتماعی | نماینده ولی فقیه در هرمزگان: سیاست‌های کلان کشور باید به سمت توسعه مناطق بندری سوق یابد

نماینده ولی فقیه در هرمزگان: سیاست‌های کلان کشور باید به سمت توسعه مناطق بندری سوق یابد

منتشر شده در ۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۱
بندری

به گزارش پایگاه خبری قشم؛به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده روز یک‌شنبه در دیدار با جمعی از مدیران حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان اظهارداشت: نگاه متوازن و توجه ویژه به توسعه بنادر کوچک هم راستا با توسعه بنادر بزرگ اقدامی قابل تقدیر از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی در هرمزگان به عنوان مهم‌ترین استان ساحلی کشور است.

وی با بیان اینکه تقویت و توسعه بنادر کوچک می‌تواند ضمن رونق بخشی به معیشت بومیان منطقه زمینه آبادانی و عمران استان را در ابعاد مختلف فراهم کند، بیان داشت: ایجاد یک بندر بزرگ تجاری، نشانگر نگاه عمرانی این سازمان در توسعه سواحل مکران است.

امام جمعه بندرعباس با تاکید بر موقعیت استراتژیک استان هرمزگان، بیان کرد: هرمزگان تنها استانی است که دو ظرفیت دریایی یعنی گستره آبی خلیج فارس و دریایی عمان را در سیطره خود دارد و سازمان بنادر و دریانوردی نیز چشم‌اندازهای توسعه‌ای را در سواحل بر اساس با نقشه راه  دنبال می‌کند، لذا احداث یک بندر بزرگ در سواحل مکران نشان دهنده برنامه‌ریزی دقیق این سازمان برای عمران و آبادی منطقه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با استناد به کتب تاریخی بنادری که در شرق استان وجود داشته و به گواه تاریخ دارای رونق و مبادلات تجاری بوده است، خاطرنشان کرد: این بنادر به مرور زمان به ویژه درزمان اعمال سیاست‌های استعماری انگلستان با هدف ایجاد وابستگی به تدریج از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته و به مرور زمان رونق خود را از دست دادند.

وی افزود: این بنادر به عنوان مناطق کد خورده تاریخی در گذشته فعال بوده و به طور حتم انتخاب آن‌ها بدون دلیل نبوده است و خوشبختانه سازمان بنادر با درک درست از انتخاب‌های حساب شده گذشتگان و با توجه به نیازهای کنونی در راستای احیا این بنادر گام های مهمی برداشته و با مطالعه رونق بخشی دوباره را در دستورکار خود قرار داده است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به گزارش ارائه شده توسط مدیران حوزه دریایی وبندری استان اشاره کرد و گفت: در شرایط  متاثر از تشدید تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا و همچنین تهدیدهایی که نبض اقتصاد کشور یعنی بنادر را نشانه رفته بود، تمامی تلاشگران حوزه دریایی و بندری با تصمیمات هوشمندانه و خطرپذیری جسورانه در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اهتمام مجدانه‌ای داشته و مدیریت یعنی همین که در شرایطی که  کارها به هم گره خورده بتوانیم با تصمیم جسورانه و اقدامی جهادی در روان‌سازی امور نقش‌آفرینی کنیم.

سیاستگذاران توسعه کشور را در مناطق بندری مورد توجه قراردهند

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با بیان اینکه همچنین فضای امنیتی متاثر ازانتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی دیگر از مشکلاتی بود که عرصه را برای گسترش مبادلات تجارت و بازرگانی درسال گذشته تنگ کرد، ابرازداشت: در کنار تشدید تحریم ها و شیوع ویروس کرونا فضای ایجاد شده در پایان دولت پیشین آمریکا کار را برای فعالیت در تجارت دریابرد سخت کرده بود.

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: بستر ایجاد شده از آینده مبهم حاکمیت در آمریکا وسیاست های دولت جدید در مواجه با ایران، رقبا وشرکای ما را پیرامون مراودات دچار تردید کرد؛ موضوعی که بیانگر پشت سرگذاشتن سالی سخت برای حوزه دریایی و بندری بود و با تصمیمات جسورانه وهوشمندانه مدیران این حوزه پشت سر گذاشته شد.

وی در این رابطه تاکید کرد: همان گونه که بیش از ۸۰ درصد شهرهای آباد دنیا در کنار بنادر و سواحل احداث شده و توسعه را در شهرهای بندری می بینیم، باید روزی شاهد آن باشیم که سیاستگذاران با هدف تمرکززدایی از مرکز، توسعه کشور را در مناطق بندری مورد توجه قراردهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده ادامه داد: مناطق ساحلی می‌تواند ظرفیت‌هایی را برای ما از نظر عمران، بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده داشته باشد و از سوی دیگر توسعه دریامحور و اقتصاد دریاپایه را ایجاد کند که قابل مقایسه با دیگر مناطق کشور نیست.

در این نشست صمیمانه مدیرکل بنادر ودریانوردی و معاونان و مدیران بنادر تابعه استان هرمزگان به ارائه گزارشاتی پیرامون طرح های توسعه ای در بنادر، گردشگری دریایی، زیرساخت های در حال احداث، فعالیت‌های صورت گرفته در قالب مسوولیت‌های اجتماعی و همچنین افق های ترسیم شده برای سال چاری و سال های آینده پرداختند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=4847

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *