امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۴
صفحه نخست | اخبار قشم | قشم گرفتار بحران خشکسالی است

قشم گرفتار بحران خشکسالی است

منتشر شده در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۲
خشکسالی

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، مالک یزدان پناه شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود:  با فراتر رفتن پدیده خشکسالی از مرز ۲۰ سال در این منطقه و خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی، کشاورزی این شهرستان به شدت تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کاهش شدید بارندگی سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ و افزایش متوسط درجه حرارت در این شهرستان، قشم را با خشکسالی شدیدی مواجه کرده که با توجه به مشکلات تامین آب در این منطقه، مشکلات زیادی برای فعالان حوزه‌های مختلف کشاورزی ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم تصریح کرد: با توجه به کم بودن سطح زیرکشت زراعت در قشم به دلیل خشکسالی‌های دو دهه گذشته، بیشتر خسارت وارده به فعالان حوزه کشاورزی در این منطقه به نخلستان ها و بخش پرورش دام است که کاهش محصولات، پایین آمدن سطح درآمد و از بین رفتن اشتغال از جمله این خسارات است.

وی با بیان اینکه در پنج سال گذشته هشت منبع ذخیره آب و آبشخور دام کارگذاری شده، اظهار کرد: امسال نیز جذب اعتبار برای ساخت چهار آبشخور و منبع آب برای کمک به دامداران شهرستان در حال انجام است.

یزدان پناه افزود: با هدف جلوگیری از آسیب به مراتع شهرستان، دامداران برای استفاده از نهاده‌های دامی جایگزین ترغیب می‌شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا پارسال دامداران علاوه بر سبوس یارانه‌دار، ماهانه ۹۰ تُن و از ابتدای امسال نیز هر ماه ۱۰۰ تُن جُو یارانه‌دار دریافت کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم تاکید کرد: آب‌رسانی سیار، تغییر شیوه آبیاری، اصلاح نژاد و توسعه کشت گیاهان مقاوم به شرایط خشکسالی از دیگر اقدامات برای مقابله با بحران کمبود آب در شهرستان است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6472

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *