امروز : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۳
صفحه نخست | اجتماعی | فراموشی کرونا و سلامت در خطرِ هرمزگانی‌ها

فراموشی کرونا و سلامت در خطرِ هرمزگانی‌ها

منتشر شده در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۴:۱۴

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان حکایت از آن دارد که برخی از مردم این استان فراموش کردند که این ویروس  خطرناک چگونه شبیخون بر سراسر دنیا زده و یک شبه چه عزیزانی را از خانواده هایشان جدا کرده است.
کرونایی که در روزهای اول جولانش در کشور، چندان عرض اندامی در هرمزگان نداشت امروز به لطف بی توجهی از سوی برخی ها به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و جدی نگرفتن پروتکلهای بهداشتی ، به کمتر از پنج تا ۱۰ مورد مرگ در شبانه روز در این استان رضایت نمی دهد.
هر روز شاهد آن هستیم که مسوولان بهداشت و درمان هرمزگان نسبت به قرمز بودن وضعیت این استان هشدار می دهند و از شهروندان خواستارند تا این هشدارها را جدی گرفته و با کرونایی که جان مردم را تهدید می کند، شوخی نداشته باشند؛ اما زندگی عادی و برگزاری مراسم های عروسی و عزا حکایت از آن دارد که گوش برخی از شهروندان این استان شنونده این هشدارها نیست و آنها با بی توجهی کامل به هشدارها به زندگی عادی خود همچون روزگار پیش از کرونا مشغول هستند.
ای کاش آنهایی که بی توجه به رعایت الزام های بهداشتی هستند، اندکی وجدان درد بگیرند و بدانند که این بی توجهیشان حتی اگر جان خودشان را تهدید نکند، می تواند جان مادران بارداری که چشم انداز تولد نوزادشان هستند، جوانان ، کودکان ، پزشکان و پرستاران و بسیاری که امید خانواده هایشان هستند را تهدید کند.
آنهایی که رعایت نمی کنند، باید بدانند با این بی توجهی، علاوه بر خطر جانی، آسیب اقتصادی بسیاری نیز به جامعه وارد می کنند زیرا که اینها می توانند انتقال دهنده ویروس و یا به عبارتی بازوی قدرتمند کووید ۱۹ جهت گسترش هر چه بیشتر آن در جامعه باشند.
درد و دل های نیروهای بهداشت و درمان
کادر بهداشت و درمان هرمزگان که همچون دیگر همکارانشان در سراسر دنیا در خط مقدم مقابله با کرونا هستند و بیش از دیگران با خطرات این بیماری آشنا می باشند و می دانند که نزدیکی شان به بیماران بستری تا چه تهدید کننده سلامتشان است، به شدت دلگیر و خسته از بی توجهی مردم به الزام ها و توصیه های بهداشتی در این روزهای کرونایی هستند.
هنوز زمان چندانی از مرگ آرزو باهو پرستار ارزشمند و متعهد هرمزگان که جانش را در راه خدمت به مردم این استان از دست داده نمی گذرد و هر روز خبرهای تلخ دیگری از بستری شدن پزشکان و پرستاران به دلیل ابتلا به کرونا در این استان شنیده می شود که زنگ جدی برای مجموعه سلامت هرمزگان است.
زری حسینی که پرستار بخش اطفال یکی از بیمارستان ها است، می گوید: برخی از مردم گرمای هوا را دلیل نزدن ماسک عنوان می کنند و می گویند نمی توانیم در این گرما با ماسک نفس بکشیم.
وی ادامه می دهد: بله نفس کشیدن با ماسک سخت است، اما چرا این مردم که انتظار بهترین خدمات و رسیدگی را از سوی کادر درمان دارند، این موضوع را در نظر نمی گیرند که این گرما برای نیروهای بهداشت و درمان نیز وجود دارد و آنها نه تنها باید ماسک بزنند بلکه باید از لباس و تجهیزات محافظتی دیگر نیز استفاده کنند.
حسینی می گوید: با توجه به افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا و گرمای شدید هوا ، سیستم های سرمایشی چندان نمی توانند بخش های درمان را خنک کنند و در این شرایط نیروهای بهداشت و درمان باید با آن لباس ها و تجهیزات حفاظتی به بیماران رسیدگی کنند.
بلوکی که در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مشغول به کار است، ضمن تایید صحبتهای همکارش می گوید: وقتی کلیپ برگزاری مراسم جشن و عزا و بی تفاوتی برخی از شهروندان در این شرایط کرونایی را می بینم ، گاه با خود فکر می کنم که من و همکاران جان خودمان را برای چه کسانی به خطر انداخته ایم و به استقبال مرگ رفته ایم.
وی ادامه داد: ما از شهروندان انتظار داریم که اگر به فکر خودشان نیستند، دست کم به فکر ما و خانواده هایمان باشند که این روزها را با استرس و نگرانی شدید می گذرانیم ، اما لحظه ای از کمک به بیماران و بهبود حال آنها غافل نیستیم.
ارایه نشدن خدمات به بیماران غیراورژانسی به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا
رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس با اعلام اینکه ظرفیت پذیرش بیماران بستری به دلیل افزایش روند پذیرش بیماران کرونا در این مجتمع  تکمیل شده است، گفت: به دلیل تکمیل ظرفیت تخت های بستری، از پذیرش سایر بیماران غیراورژانسی معذور هستیم.
دکتر محمد تمدن دار افزود: با توجه به افزایش آمار بیماران بستری با تشخیص کرونا، از روز دوشنبه تعداد ۲۰ تخت دیگر به ظرفیت بخش های کووید ( ۳ و ۴) این مجتمع اضافه شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از کارکنان بهداشت و درمان در رده های مختلف اعم از پزشک، پرستار، کارگر و حتی نیروهای پشتیبان و اداری به این بیماری مبتلا شده اند.
رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس هشدار داد: این وضعیت یک زنگ خطر جدی برای مردمِ استان هرمزگان است که در نتیجه سهل انگاری عمومی، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم توجه به بهداشت دست و استفاده نکردن از ماسک به وجود آمده و نتیجه آن، ایجاد فشار بسیار زیاد بر کادر درمان و بدنه سلامت است و اگر تغییر رفتار صورت نگیرد، بزودی آسیب جدی خواهیم دید.
دکتر تمدن دار بیان داشت: روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان ، علاوه بر خستگی مضاعف کارکنان، امکان ابتلای نیروهای بیشتر و خارج شدن نیروهای تخصصی از چرخه درمان را در پی خواهد داشت که در پی آن خسارات جبران ناپذیری بر بدنه سلامت استان وارد خواهد شد..
روزهای سخت در انتظار بیمارستان شهید محمدی بندرعباس
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان گفت: در حال حاضر وضعیت استان بحرانی است و انتظار می رود طی هفته آینده بیمارستان شهید محمدی بار زیادی را متحمل شود.
دکتر حسین فرشیدی در نشستی با مسوولان مجتمع درمانی پیامبر اعظم (ع) بندرعباس تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ، در مدت ۲۴ ساعت آینده بخش آی سی یو جنرال بیمارستان شهید محمدی با ظرفیت ۱۳ تخت به آی سی یو کووید ۱۹ و بخش روماتولوژی نیز با ظرفیت ۱۶ تخت به بخش کووید ۱۹ تغییر کاربری می دهند.
وی تاکید کرد: باید یک مدیریت جهادی خدمت رسانی مطلوب انجام شود و به منظور تامین نیروی انسانی، نیروهای استخدامی جدید بیمارستان شریعتی طی چند مرحله در اختیار بیمارستان شهید محمدی قرار می گیرد.
دکتر حسین فرشیدی همچنین از ریاست مجتمع پیامبر اعظم (ص) و مدیران خواست که برنامه ریزی مناسب را در خصوص مدیریت و بکارگیری نیروهای موجود انجام دهند و بروز رسانی سیستم های سرمایشی به فوریت در دستور کار قرار گیرد و اکسیژن به میزان کافی در اختیار بخش ها قرار دهند.
فشار بسیاری بر کادر درمان هرمزگان وارد است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن انتقاد از بی توجهی مردم به رعایت نکات بهداشتی در خصوص کرونا، گفت: در سایه این بی توجهی ها روند ابتلا به این ویروس در استان افزایشی بوده و کادر درمان فشار زیادی را تحمل می‌کنند که تبعات آن به زودی همه را درگیر خواهد کرد.
دکتر عبدالله غریب زاده ابراز داشت: پوشیدن لباس های مخصوص در بخش های کووید که تهویه مناسب هوا در آنها انجام نمی شود، بسیار سخت است و به دلیل شرایط خاص آب و هوایی جنوب و گرمای بیش از اندازه در این فصل، پوشیدن این لباس بسیار سخت تر و غیرقابل تحمل شده است.
وی از خیرین سلامت استان هرمزگان درخواست کرد که به یاری مدافعان سلامت بیایند و در خصوص تامین سردکننده برای بخش های بیمارستان، همت نمایند.
این مقام مسوول هشدار داد: در حال حاضر ظرفیت بخش های کووید پر شده است و با توجه به افزایش روزانه ابتلا به این بیماری، انتظار می رود که طی هفته آینده وضعیت نامساعدتری از شرایط فعلی پیش رو داشته باشیم.
وی تصریح کرد: برای بستری بیماران کووید در استان هرمزگان باید سه برابر ظرفیت تخت‌های فعلی برنامه ریزی شود.
کرونا سلامت خانواده های هرمزگان را نشانه گرفته است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: شرایط فعلی استان بحرانی بوده و متاسفانه در ستاد کشوری برای استان‌هایی که در وضعیت قرمز و بحران کرونا قرار دارند بطور جداگانه تصمیم‌گیری نشده است و ظرفیت استان در مواجهه با این بحران با مشکل و چالش همراه خواهد بود.
دکتر محمود حسین پور تصریح کرد: برای عبور از این شرایط لازم است همه مردم همکاری نموده و با رعایت اصول ساده ای مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها نسبت به پیشگیری از شیوع این ویروس تلاش کنند تا شاهد کاهش ابتلا و کاهش موارد بستری در بیمارستان ها باشیم.
وی هشدار داد: در طول یک هفته گذشته ۱۳۰۵ هرمزگانی به بیماری کرونا مبتلا شدند، این بیماری خطرناک سلامت خانواده ها را نشانه گرفته است.
وضعیت تمام شهرستان های هرمزگان قرمز است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: توزیع شهرستانی بیماران نشان می دهد بیش از ۶۵ درصد مبتلایان در شهرستان بندرعباس شناسایی شده اند که به دلیل تراکم جمعیت در این شهرستان، احتمال انتقال ویروس و سرایت بیماری بیشتر است.
حسین پور گفت: با توجه به وضعیت کنونی استان هرمزگان که تمام مناطق آن از نظر گسترش ویروس کرونا قرمز است، بطور قطع آمار فردا بیشتر از امروز خواهد بود و روند افزایشی ادامه دارد.
محدودیت های شدید در انتظار هرمزگان
استاندار هرمزگان گفت: درمان اصلی و اساسی کرونا ویروس در حال حاضر طبق گفته صاحب نظران تعطیلی و محدود کردن نیست، بلکه رعایت پروتکل های بهداشتی است اما در صورت لزوم محدودیت شدید اعمال می شود.
فریدون همتی تاکید کرد: مردم عزیز هرمزگان باید بدانند با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی آنها، می توان علاوه بر ادامه فعالیت های روز مره، شیوع بیماری کرونا را نیز کنترل کرد.
وی ادامه داد: با توجه به تاثیراتی که شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد جهانی و به تبع بر کشور ما و همچنین تاثیری که تحریم های ظالمانه گذاشته، شرایط را برای دولت در جهت پوشش مالی جامعه کاهش داده است.
همتی گفت: برگزاری مراسم ها و تجمع های پنهان و آشکار در استان موجب افزایش انتشار بیماری کرونا در هرمزگان خواهد شد و مردم باید برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان از برگزاری هرگونه مراسم اعم از عروسی و عزا به صورت جدی خودداری کنند و فرمانداران نظارت و برخورد جدی با این مساله خواهند داشت.
وی تاکید کرد: نمی توان فعالیت روزمره مردم که با معاش آنها گره خورده را محدود و تعطیل کرد بلکه باید روش زندگی کردن را با توجه به شرایط موجود تغییر داد.
لزوم تغییر سبک زندگی در روزگار کرونایی
به دنبال ویروس کرونا تغییرات بسیاری در سبک معمول زندگی بسیاری از مردم دنیا از جمله مردم کشورمان ایجاد شده و آسیب های بسیاری به حوزه های مختلف به ویژه بخش اقتصاد و آموزش با توجه به فراهم نبودن کامل زیرساخت های آموزش اینترنتی وارد شده است.
امروز همه دنیا در تلاش برای کنترل بحران حاصل از این ویروس هستند و این نتیجه حاصل شده که باید به زندگی در سایه کرونا با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ادامه داد تا درمان قطعی برای آن کشف شود.
ما نیز باید این مقوله را بپذیریم که در شرایط کنونی به ناچار سبک زندگی همه ما باید تغییر کند، وگرنه زندگی خود و خانواده مان به خطر می افتد.
باید قبول کنیم که در شرایط فعلی دیگر خرید کردن به راحتی قبل نیست، نمی توان با خانواده به فروشگاه های بزرگ رفت و خرید کرد؛ دیگر مثل قبل نمی توان مهمانی و جشن تولد یا مراسم عروسی و عزاداری برگزار کرد زیرا هرگونه برپایی و شرکت در هر یک از این مراسم باعث انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر می شود که می تواند موجب اتفاقاتی ناگوار گردد.
کارشناسان بهداشت همواره بر این موضوع تاکید دارند که آن چیزی که می تواند زنجیره انتقال بیماری را قطع کند این است که همه افراد توصیه ها و دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیرند و بهداشت فردی را رعایت کنند؛ یعنی با کارهای ساده ای مانند شستشوی مکرر دستها، استفاده از ماسک و همچنین خودداری از سفرها و تردد غیرضروری، از سرایت بیماری جلوگیری کنند تا شاهد روند کاهشی آمار مبتلایان باشیم.
ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.
کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است.
این ویروس یک ویروس ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.
سازمان جهانی بهداشت می گوید حدود ۸۰ درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند علائم خفیفی دارند در حالیکه حدود ۶ درصد آنها دچار علائم جدی نظیر التهابی که در سراسر ریه گسترش می یابد، می شوند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=1732

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *