امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | شهادت ۱۳۸ تن از مدافعان سلامت تا کنون /پزشکان، ۶۰ درصد شهدا

شهادت ۱۳۸ تن از مدافعان سلامت تا کنون /پزشکان، ۶۰ درصد شهدا

منتشر شده در ۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۷

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ دکتر حسین کرمانپور در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت که با هشتگ #جان_ما_ایران_ما آغاز به کار کرد، گفت: تا این لحظه ۱۳۸  نفر از کادر درمانی شهید شدند و جان شان را سر این کار گذاشتند. طبق آخرین آمار ۲۰.۳۷ درصد از شهدا در گروه پرستاری بودند. سایر پرسنل اعم از خدمات، تاسیسات، آزمایشگاهیان و… ۱۹.۱۹ درصد از شهدا را به خود اختصاص داده اند.

۶۰ درصد از شهدای مدافع سلامت، پزشک هستند

وی افزود: جامعه پزشکی اعم از عمومی و متخصص ۶۰ درصد از شهدا را به خود اختصاص دادند که از این تعداد ۲۸ درصد پزشکان عمومی هستند و ۳۲ درصد از تخصص های مختلف بوده اند. بیشترین تخصصی که تا این لحظه بیشترین شهید را داده جدای از پزشکان عمومی که بیشترین شهید را داده اند، پزشکان داخلی که ۸.۴۵ درصد شهدای سلامت را به خود اختصاص داده، گروه زنان و زایمان با ۵.۲۸ درصد و بعد اطفال با ۴.۱۶ بوده‌اند.

کرمانپور ادامه داد: گروه بیهوشی با ۳.۲۹ درصد شهید و قلب و عروق، جراحی و ماما حدود ۲.۵ درصد و گروه داروساز و دستیاران که با کمترین حقوق و درآمد جان نثاری می‌کنند، نیز در رده بعدی جزو شهدا بوده اند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: شهدان سلامت مظلومانه ترین شهدا هستند. شهدای جنگ پرجمعیت ترین و پرشکوه ترین تشییع را داشتند، اما شهدای سلامت مظلوم بودند و تا این لحظه هم که شهید می شوند نمی توان خیلی پرشکوه مراسم شان را برگزار کرد، اما با همین همدلی ها و با هم بودن ها آنها فرزندان و سرمایه های مملکت هستند و بیش از ۳۰ سال درس خواندند تا به مردم خدمت کنند و با این خدمت، تمام چیزی که باید یک انسان در محبت به مردم ثابت کند را ثابت کردند و حالا نوبت مردم است.

مدافعان سلامت، نیازمند روحیه و حمایت

کرمانپور در بخش دیگری از صحبت هایش نیز گفت: متاسفانه هر روز با صحنه‌های غم انگیزی در اورژانس بیمارستانها مواجه می‌شویم و تاثیر آن روی جامعه پزشکی مانند جنگ و نبرد هشت ساله است. اکنون تمام جامعه پزشکی در خط مقدم، نیازمند حمایت هستند و تفاوتی ندارد که این حمایت از طرف مردم، حاکمیت، ورزشکاران و صاحبان صنایع و… باشد.

وی ادامه داد: این جنگ نیازمند حمایت است. نمی‌دانیم این ویروس تا چه زمانی در کشور ما خواهد بود و از کجا آمده و چطور باید کنترل شود. همه این موارد در حال بررسی است. بنابراین فعلا این جنگ ادامه دارد و اگر همه به یکدیگر کمک نکنیم، ممکن است مانند جنگ که گاهی عقب نشینی داشت و امکانات نمی‌رسید و دشمن قوی‌تر می‌شد، همین اتفاق درباره این بیماری هم بیفتد. در جایگاه یک پزشک که آماده ام همیشه در خدمت مردم باشم، می گویم که مدافعان سلامت به روحیه نیاز دارند. این درد مشترک، هرگز جدا جدا درمان نمی شود. باید باهم باشیم و شاید یکی از دلایل تشدید دوباره این بیماری این بود که ما از یک جایی جدا شدیم. همه باید باهم در برابر این بیماری همدل شویم که امیدواریم در این پویش مدافعان سلامت احساس کنند که همه در کنارشان هستند.

تفاوتهای کرونای زمستانی، بهاری و تابستانی

کرمانپور همچنین تاکید کرد: کرونای زمستانی، کرونای بهاری و کرونای تابستانی با یکدیگر متفاوت است. کرونای زمستانی شامل ترس و هیجان و نگرانی بود که این نگرانی کمک کرد و مردم برای خودشان و اطرافیان نگران بودند. رسانه‌ها نیز از این ترس استفاده کردند. کرونای بهاری شامل تعطیلات نوروزی و نشاط و همدلی بود و با هم بودن را شامل می‌شد. این نشاط باعث شد در بهار کنترل قابل توجهی داشته باشیم.

کرونای تابستانی، خانوادگی شده است

وی ادامه داد: کرونای تابستانی، کرونای کار و کم پولی و اضطراب است. در حال حاضر اضطراب و هیجان سرکوب شده، مردم را گرفتار کرده است. کادر درمانی هم در حال حاضر خسته شده‌اند. مردم هم خسته شده و دچار مشکلات مالی هستند و از طرفی عادی سازی هم اتفاق افتاده است. یکی از تفاوت‌های این کروناها این است که کرونای تابستانی، خانوادگی شده است. به طور مثال ۴ نفر از عضو یک خانواده گرفتار ویروس کرونا شده‌اند.

کرونای پاییزی، بدترین مدل کرونا

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: بدترین مورد، کرونای پاییزی است. باید کرونای پاییزی را با کمک دولت و ملت و رسانه‌ها کنترل کنیم.

بیشترین ابتلای مدافعان سلامت، در تهران

کرمانپور درباره استان‌هایی که بیشترین میزان ابتلا به کرونا در مدافعان سلامت در آن ها وجود داشته است، گفت: در تهران با ۶۵٫۲۶ درصد بیشترین ابتلای مدافعان سلامت اتفاق افتاده است. در رده بعدی گیلان است و رتبه سوم مربوط به مازندران است. همچنین خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، مرکزی، ایلام و خراسان جنوبی در رده بعدی قرار دارند. اصفهان، اردبیل، آذربایجان غربی در رده بعدی با دو درصد و خراسان رضوی، سمنان، گلستان، خوزستان، قم، البرز، کرمان، لرستان نیز با درصدهای کمتری در مقام‌های بعدی قرار دارند.

وی تاکید کرد: استان های همدان، بوشهر، زنجان، یزد، چهامحال بختیاری در رده بعدی هستند. در نهایت سیستان و بلوچستان، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد کمترین میزان ابتلای مدافعان سلامت به کرونا را داشته اند. این موضوع نشان می دهد که دلیل نمی شود که در جایی که امکانات بیشتر است، گرفتاری کمتر باشد. اتفاقا در تهران به دلیل ازدحام جمعیت بیشر بوده است. هرکجا جمعیت بالاتر رفته، میزان ابتلا نیز ازایش یافته است.

لزوم ارایه بسته های حمایتی به مدافعان سلامت

کرمانپور درباره لزوم ارائه بسته های حمایتی به مدافعان سلامت، گفت: در جنگ بارها دوستان جامعه پزشکی مجروح شدند اما پولی برای درمان ندادند. باید در بسته های حمایتی  کادر درمان را در نظر بگیریم. اکنون کادر درمانی با توجه به وضعیت مالی که از آن خبر داریم اگر در اثر کرونا و در راه مبارزه با کرونا، گرفتار شده باشند، باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: استمرار در خدمات می تواند یک موفقیت در کنترل کرونا باشد. متاسفانه بعد از فصل بهار این استمرار تضعیف شده است و بسیاری از موارد مردم به سمت عادی سازی پیش رفته اند.

ثبت نام ۳هزار پزشک داوطلب برای ارایه خدمت به بیماران کرونا

کرمانپور در پاسخ به سوالی درباره اعزام پزشکان داوطلب برای کمک به استان‌ها اظهار کرد: بعد از فصل بهار، ثبت نامی انجام شد که حدود ۳۰۰۰ پزشک متخصص، فوق تخصص و پزشک عمومی ثبت نام کردند که هر کجا در ایران که نیاز شد، برای ارائه خدمت بروند. مردم در یک حرکت نمادین با جامعه پزشکی همکاری کرده و آمارها در بهار کاهش یافت و نیازی به داوطلبان نشد. از حدود ۱۶ روز قبل استان‌ها اعلام کرده‌اند که به نیرو نیاز دارند. در بخش حوادث غیرمترقبه سازمان نظام پزشکی اسامی پزشکان داوطلب آماده شده و به استان‌ها اعلام می‌شود. اغلب این داوطلبان در ایران هستند و حتی بخشی از پزشکان از خارج از کشور هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=2321

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *