امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۶
صفحه نخست | دسته‌بندی نشده | سلسله اشتباهات کرونایی در هرمزگان همچنان ادامه دارد / چرا از افراد مشکوک تست نمی‌گیرند؟

سلسله اشتباهات کرونایی در هرمزگان همچنان ادامه دارد / چرا از افراد مشکوک تست نمی‌گیرند؟

منتشر شده در ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۶

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ در چند روز اخیر شاید التهاب بین مردم و رسانه‌های استان هرمزگان در خصوص کرونا کم شده باشد اما تب داغ این ویروس همچنان استان هرمزگان را می‌سوزاند و نباید شرایط برای مسئولین و مردم عادی شود.

علیرغم بهبود اندک تعداد بستری‌ها، در مدت ده روز گذشته شمار کل جانباختگان کرونا حدود ۳۳ درصد افزایش داشته و به تعداد ۴۰۱ نفر رسیده است، همچنین تعداد بیماران بستری بدحال تقریبا دو برابر افزایش داشته است و اکنون ۴۴ نفر در وضعیت وخیم به سر می‌برند.
تعداد جانباختگان کرونا در هرمزگان در یک هفته اخیر افت و خیزهایی داشته است به طوری که یک روز آمار تک رقمی بوده و روز دیگر بالای ۱۲ نفر؛ در این بین وضعیت کرونا در استان هم از این قاعده مستثنی نبوده چرا که طی سه روز گذشته وضعیت استان به حالت هشدار تنزل یافت اما شب گذشته مجددا وضعیت قرمز اعلام شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دو روز گذشته با وجود اعلام وضعیت هشدار از سوی روابط عمومی این دانشگاه و همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید داشت: بر اساس دستورالعمل اعلام شده به مراکز تصمیم گیری همچون استانداری، کماکان شرایط تمامی شهرهای استان قرمز است.
افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان در جوانان
طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به تفکیک سن، شمار مبتلایان در گروه‌های سنی ۱۶ تا ۴۵ سال بیشترین سهم را داشته و ۷۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شود.
همچنین میزان قابل توجهی از جانباختگان بر اثر کرونا، در این گروه سنی قرار دارد که نشان دهنده این است که کرونا تنها گروه سنی سالمندان و همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای را، قربانی خود نمی‌کند و این یک هشدار جدی برای مردم استان است.
در آمار اعلام شده از سوی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در شب گذشته، ۹ نفر دیگر جان خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند که در این بین کمترین سن ۲۴ سال بوده است.
دکتر نوروزیان دلیل افزایش آمار جانباختگان در جوانان را اینگونه تشریح کرد: عده‌ای از مردم در صورت ابتلا به کرونا و علامت دار شدن، دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که باعث می‌شود زمان طلایی برای درمان موثر را از دست بدهند.
وی ادامه داد: این مشکل را بیشتر در گروه جوانان و افراد بدون بیماری زمینه‌ای مشاهده می‌کنیم که باعث می‌شود زمانی که مراجعه می‌کنند، درگیری ریوی و مشکلات دیگر شدید شده و بیمار در وضعیت وخیم قرار بگیرد و حتی ممکن است به ICU و دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج پیدا کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوى پزشکی هرمزگان تاکید کرد: هرگونه دارو و روش‌های درمانی که برای عدم پیشرفت کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در روزهای ابتدایی تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت.
بررسی یک مسئله/ آیا هنوز هم از همه افراد مشکوک تست گرفته می‌شود؟
چند روز گذشته بر مبنای داده‌های وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و گزارشات صدا و سیما، آماری تحلیلی در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در هرمزگان ارائه شد.
در قسمتی از این آمار نشان داده شد که در هرمزگان درصد تست مثبت به کل تست‌های گرفته شده در استان، سه برابر میانگین کل کشور بوده است که بدان معناست که از افرادی که دارای علائم خفیف یا در گروه‌هایی با شرایط خاص نبوده‌اند، تست کرونا گرفته نشده است.
در خصوص علت این مساله، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: ظهور بیماری‌های پاندمی در دنیا همیشه با مراحل مختلف همراه بوده که استراتژی‌های مقابله با آن در هر مرحله متفاوت می‌باشد.
دکتر نوروزیان ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا در استان استراتژی تست و بیماریابی حداکثری در دستور کارمان بود که اکنون این راهبرد دیگر انجام نشده و تغییر کرده است.
وی در رابطه با افرادی که اکنون از آنها تست گرفته می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر تنها از بیماران بالای ۶۰ سال علامت دار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای علامت دار، خانم‌های باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و با فرد مثبت در ارتباط بوده‌اند، تست به صورت رایگان گرفته می‌شود.
دکتر نوروزیان خاطرنشان کرد: سایر افراد که مشکوک به ابتلا کرونا می‌باشند، به سایت سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مراجعه کنند و سوالات مربوطه را پاسخ دهند تا توسط همکاران مراقبت سلامت، راهنمایی شوند.
به گفته یکی از متخصصان عفونی این راهبرد محدود کردن تست در مدت اخیر، نه تنها کمکی به کنترل شرایط کرونا در استان نکرد، بلکه باعث شد افرادی که دارای علائم خفیف و مشکوک بوده‌اند از بیماری خود مطلع نشده و با خیالی آسوده‌تر در سطح جامعه حضور پیدا کنند.
به گزارش تسنیم، در این مدت، از این قبیل دوگانگی‌ها و راهبردهای اشتباه در خصوص شرایط کرونا در هرمزگان، بین مسئولین استانی و کشوری به وفور دیده شده است که شاید اگر این چنین نمی‌شد شرایط استان اکنون در وضعیت بهتری قرار داشت.
ابتدا در ماه‌های گذشته تصمیم گرفته شد تا آمار مبتلایان به تفکیک هر استان اعلام نشود، و اکنون مدتی است که دیگر در استان هرمزگان تست کرونا از همه افراد مشکوک و علامت دار گرفته نمی‌شود.
این اقدامات قطعا باعث بیشتر شدن سهل انگاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراجعه دیر هنگام به مراکز درمانی و همچنین عادی انگاری کرونا در استان شده چرا که حقیقت تعداد مبتلایان واقعی نادیده گرفته شده است.
امیدواریم بار دیگر مسئولین دچار اشتباه نشده و وضعیت استان را تا مطلوب شدن شرایط، عادی نشان ندهند و نکته‌ای که اکنون مهم است، تداوم سه اصل استفاده از ماسک، شستشو دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم است تا شاهد کاهش قابل توجه آمار کرونا در استان باشیم.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=2200

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *