امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۶
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | روستای خلوص؛ روستایی هندی تبار در غرب هرمزگان

روستای خلوص؛ روستایی هندی تبار در غرب هرمزگان

منتشر شده در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۱
خلوص

به گزارش پایگاه خبری قشم، خلوص؛ با جمعیتی در حدود هزار نفر؛ روستای کوچکی است از توابع بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران است.

مردم روستای خُلوص از نژاد هندی یا هندوستانی هستند و به زبان هندی صحبت می‌کنند. این اقوام سالهای دور از هندوستان به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و در منطقه خُلوص سکونت گزیده‌اند.

این روستا از شمال به کوه گچ بستک و رشته کوه ناخ، از جنوب به صحرای خُلوص و رودخانه مهران، از غرب به روستای گُتاو و کاشنو، و از شرق به روستای هرنگ منتهی می شود.

گفته می شود که این اقوام در دوران پیش از اسلام به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و بعد از ورود دین اسلام به اقلیم فارس مانند سایر مردم منطقه دین اسلام پذیرفته‌اند و با وجود گذشت زمان طولانی هنوز زبان مادری خودشان را حفظ کرده‌اند و هنوز به زبان هندی با همدیگر صحبت می‌کنند و نیز این زبان را به کودکان خودشان نیز می‌آموزند.

البته با دیگران به زبان فارسی با لهجه محلی صحبت می‌کنند.

روستای خلوص، دارای دبستان، خانه بهداشت، دو باب مسجد و ۵ باب آب‌انبار برکه است. نخلستان خلوص در ۸ کیلومتری جنوب شرقی ده و از جنوب رودخانه مهران در منطقه‌ای به نام «سرمادان» معروف است دارای حدود ۱۰۰۰ اصله نخل است.

روستای خلوص کجاست؟

این روستا در استان هرمزگان و از توابع شهرستان بستک است که در ۱۸ کیلومتری شهر جناح قرار دارد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *