امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۶
صفحه نخست | اجتماعی | بازی با جان مردم به بهانه کمبود اعتبارات/ جاده سوزا به رمکان در سایه سکوت مسئولان قربانی میگیرد

بازی با جان مردم به بهانه کمبود اعتبارات/ جاده سوزا به رمکان در سایه سکوت مسئولان قربانی میگیرد

منتشر شده در ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰:۰۴
رمکان

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ سالهاست که وضعیت اسفناک جاده سوزا به رمکان خاطر شهروندان جزیره نشین را آزرده است؛ عرض کم، پیچ های تند و فرسودگی مسیر موجب بروز تصادفات هولناک در این محور مواصلاتی شده که در پی آن خانواده های زیادی را عزادار کرده است.

ساخت این جاده از ثمرات انقلاب اسلامی بود و با تلاش جهاد سازندگی ساخته شده است و پس از آن هیچ توجهی به این مسیر نشده و اکنون بیش از ۳۰ سال است که مردم از جاده ای بی کیفیت و فاقد استاندارد که به جاده مرگ معروف است، استفاده می کنند.

با وجود از اطلاع مسئولان شهرستان، استان و حتی کشوری از نیاز مبرم این جاده به تعمیرات اساسی و یا احداث جاده ای جدید، همچنان شاهد اقدام جدی از سوی آنان در جهت حل این مشکل نبوده ایم و باید گفت جان و مال ساکنان جزیره در سایه بی توجهی مسئولان قرار دارد.

جاده خطرآفرین، تهدیدی برای گردشگری

دریا زاده یکی از شهروندان سوزا در گفتگو با ما، عنوان کرد: این جاده بسیار فرسوده و دارای پیچ های تند است که سالهاست قربانی میگیرد.

این شهروند سوزایی گفت: این جاده یکی از جاده های پرتردد جزیره قشم است و گردشگران زیادی به قصد سفر به جزایر ناز از این مسیر عبور میکنند که این عمر میتواند برای گردشگران بسیار خطر آفرین باشد.

دریازاده تصریح کرد: عرض این جاده به ۵ متر هم نمیرسد و بیش از ۱۰ پیچ خطرناک درطول مسیر وجود دارد که منجر به تصادفات بسیاری شده است؛ این مشکلات را بارها با مسئولان درمیان گذاشته ایم اما تا کنون شاهد اقدامی در جهت تعمیر این جاده و پل هایی که بر اثر فرسودگی در حال تخریب هستند، نبوده ایم.

 

پل های مخروبه سلامت جان و مال مردم را به خطر انداخته است

خشابی، از ساکنین روستای زیرانگ می گوید:  جاده از سمت رمکان بسیار خطرناک است و در آن تصادفات زیادی رخ می دهد حتی خود من هم چند بار در آنجا افتادم.

این شهروند افزود: تصادفات شدیدی در این محور رخ میدهد و در بسیاری از قسمت های مسیر با پیچ های تند و پل های مخروبه رو به رو میشویم که این موضوع سلامت جان و مال مردم را به خطر انداخته؛ همچنین آسفالت چهل تکه جاده زیرانگ و تعمیر قسمتی از جاده، دست انداز شدیدی را ایجاد کرده است.

خشابی با بیان خواسته های مردم از مسئولان، بیان کرد: این جاده بسیار باریک است و از مسئولان توقع داریم که این جاده را به اتوبان دو طرفه تبدیل کنند؛ برای پیچ های خطرناک یک چاره ای بیندیشند.

بازی با جان مردم به بهانه کمبود اعتبارات

ابراهیم ملاحی، رئیس شورای اسلامی شهر سوزا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این مسیر، جاده مواصلاتی مرکز جزیره به جنوب نوار ساحلی است و جمعیت زیادی از ساکنان شهرستان از آن رفت و آمد دارند و و از جاده های مهم جزیره به شمار می آید.

این مسئول ادامه داد: بیش از ۳۰ سال است از قدمت ایین جاده میگذرد و در طول ۱۱ کیلومتر، ۱۰ پیچ خطرناک دارد و فرسودگی مسیر و نبود شانه در طول راه از دیگر مشکلات آن به شمار می آید.

ملاحی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت حل این مشکل، تصریح کرد: ما برای حل مشکل این جاده به وزیر راه و شهرسازی نامه نوشته ایم و مشکلات را با دیگر مسئولان شهرستان مطرح کرده‌ایم  و نمایندگان مجلس نیز در جریان این مطالبه هستند.

وی افزود: از این مسیر با عنوان جاده مرگ یاد می‌شود ما در اینجا تعداد زیادی کشته و مجروح داشته ایم و هنگامی که از مسئولان تقاضا می‌کنیم که این جاده تعمیر شود بحث از کمبود اعتبارات به میان می آید و تنها مسئولیتی را که بر عهده میگیرند روکش کردن جاده است اما با تعویض روکش مشکل این جاده حل نخواهد شد چرا که این جاده بسیار فرسوده است.

به گفته رئیس شورای اسلامی سوزا، مسئولان مربوطه از شهرداری سوزا و دهیاری ها توقع دارند که به امر تعمیر این جاده بپردازند در حالیکه انجام این فعالیت در توان این ارگان ها نیست و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید جلودار اجرای این طرح شود.

ملاحی در پایان خاطرنشان کرد: سال هاست که به بهانه نبود اعتبارات جان مردم به مخاطره افتاده است و با وجود اهمیت این موضوع ما شاهد پرداختن به احداث جاده هایی با اهداف گردشگری هستیم.

فرمانداری بودجه لازم را اختصاص دهد، جاده تعمیر میشود

محمد دهقانی، رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قشم  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری قشم، در خصوص وضعیت این جاده اظهار کرد: سال گذشته جلسه ای برای بهبود وضع این جاده با حضور مسئولان مربوطه تشکیل شد و در آن مقرر شد که شورا، دهیاری رمکان و شهرداری سوزا با کمک خیران، تعریض جاده را انجام دهند و راهداری نیز آسفالت آن را انجام دهد که این امر تا کنون محقق نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اعتبار لازم برای این جاده ، تصریح کرد: هزینه ی روکش برای هر کیلومتر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است و با توجه به سایر جزئیات این پروژه، حداقل ۶ تا ۷ میلیارد بودجه برای این طرح باید در نظر گرفته شود.

دهقانی ادامه داد:  اگر قرار است که این تعریض و بهسازی جاده را اداره ی راه انجام دهد،  فرماندار شهرستان قشم باید در کمیته ی برنامه ریزی مبلغی را برای انجام این طرح درنظر بگیرند و درصورت تحقق این خواسته، ما کاملا آماده هستیم انجام این کار هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما برای انجام روکش آسفالت، آمادگی داریم ولی درخصوص تعریض این جاده با مشکلات مالی جدی رو به رو هستیم و حل این معضل به توجه جدی فرمانداری احتیاج است.

 

ضرورت توجه ویژه فرماندار به جاده مرگ

با وجود تلاش های خبرنگار پایگاه خبری قشم در جهت مطرح کردن مشکلات این جاده با فرماندار شهرستان قشم، موفق به برقراری ارتباط با این مقام مسئول نشدیم؛ با توجه به اظهارات شهروندان و سایر مسئولان این گره سالهاست که در زندگی مردم جزیره افتاده و باز شدن آن تنها به دست فرمانداری قشم ممکن است.

 

خبرنگار: شبنم حیدری

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3882

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *