امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۷
صفحه نخست | اجتماعی | رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان: خرداد امسال هرمزگان بحرانی است/خون دادن در زمان کرونا منعی ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان: خرداد امسال هرمزگان بحرانی است/خون دادن در زمان کرونا منعی ندارد

منتشر شده در ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۸
هرمزگان

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایسنا،دکتر حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز(۲۰ خردادماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: وضعیت استان از لحاظ کرونا در خرداد امسال بحرانی است و در صورت رعایت مردم، از این وضعیت تا ۱۵ تیرماه عبور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت خرداد امسال گرچه نسبت به خرداد پارسال از لحاظ شمار فوتی‌ها مناسب‌تر است، ولی همچنان بحرانی است، تصریح کرد: خرداد امسال میزان مرگ و میر به نسبت پارسال ۲۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه پارسال عمدتاً روزانه ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی می‌شدند، ولی اکنون موارد مبتلا در برخی مواقع از هزار مورد هم فراتر می‌رود، اضافه کرد: خرداد پارسال با کمبود تخت بیمارستانی، اکسیژن، کادر درمان و دارو مواجه بودیم که امسال این مسائل کاهش یافته است.

فرشیدی با بیان اینکه در دو هفته‌ی اخیر میزان مبتلایان کرونا تقریباً میزان ثابتی بوده است، بیان کرد: بندرعباس، میناب و بندرلنگه بجز مشاغل گروه یک فعالیت دیگر مشاغل ممنوع است و ادارات نیز با یک سوم کارکنان فعالند.

وی با اشاره به اینکه در تعطیلات اخیر خوشبختانه شمار مراجعان به مراکز درمانی در استان کاهشی بود که تاثیرات آن را در دو هفته آینده می‌بینیم، عنوان کرد: در یکی دو روز گذشته به رغم تعطیلی بازار بندرعباس دوباره در سطح شهر ترددهای مردم افزایش یافته است.

 

با کمبود تخت در بندرعباس، میناب و بندرلنگه مواجه هستیم

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه روزی دستکم ۳۰۰ بیمار به صورت سرپایی در بیمارستان درمان می‌شوند که هزینه هر آمپول تزریقی به بیماران به طور متوسط ۹۰۰ هزار تومان برای مجموعه درمانی استان هزینه دربر دارد، ادامه داد: اکنون نزدیک به ۵۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری اند و با کمبود تخت در شهرستان‌های بندرعباس، میناب و بندرلنگه روبرو هستیم.

فرشیدی اشاره کرد: ۷۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال واکسن دریافت کرده اند و ۳۰ درصد دیگر به رغم تماس‌های تلفنی برای تزریق مراجعه نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مرگ و میرها بالای ۶۰ سال است و اکنون بیشتر افرادی مبتلا به کرونا جوانند، اظهار داشت: بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در منزل قرنطینه هستند و هر روز با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گلایه کرد و افزود: ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم بویژه افرادی که در خیابان راه می‌روند از ماسک استفاده نمی‌کنند.

دکتر فرشیدی خواستار اعمال سخت گیری بیشتر در زمان اعلام محدودیت تردد شد و بیان داشت: متاسفانه بسیاری از روستاهای استان بعلت مسافرت‌های عید فطر به کرونا آلوده شدند.

وی با تاکید بر اینکه هر فردی علامت دار باید دو هفته در منزل بماند، تصریح کرد: افراد در صورتی که دو هفته در خانه بمانند پس از این مدت ویروس دیگر امکان انتقال به فرد دیگری را ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مردم خواست علائم سرماخوردگی ساده و حتی خستگی و سردرد را جدی بگیرند، چون می‌تواند علامت ابتلا به کرونا باشد.

فرشیدی با اشاره به اینکه مردم برای راهنمایی درمانی می‌توانند با شماره ۳۱۱۸ تماس بگیرند، اضافه کرد: در افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند هم احتمال ابتلا به کرونا البته بصورت خفیف وجود دارد.

وی در خصوص برخی نگرانی‌ها از اهدای خون در استان یاد آور شد: خون دادن در زمان کرونا منعی ندارد و مردم بدون نگرانی از ابتلای به کرونا خون بدهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان گفت: بانیان برگزاری هرگونه تجمع اعم از مراسم‌های عزا و عروسی پیگرد قانونی می‌شوند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5913

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *