امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰
صفحه نخست | اجتماعی | حقوق مردم سوزا به صورت قانونی پیگیری خواهد شد

حقوق مردم سوزا به صورت قانونی پیگیری خواهد شد

منتشر شده در ۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۱
حقوق

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ شورای اسلامی شهر سوزا به پیگیری مشکلات ناشی از شرکت‌های پودرماهی در اطراف این شهر پرداخت که شرح آن در زیر آمده است:

در پی مشکلات زیست محیطی و بوی نامطبوع شرکت‌های فرآوری ماهی جلسات متعددی در سنوات گذشته با حضور دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مدیران عامل شرکت‌های مربوطه در محل بخشداری شهاب، فرمانداری و اداره کل صنعت و معدن و تجارت منطقه آزاد قشم برگزار شده است.

طی صورتجلسه مورخ ۹۶/۱۰/۳ در محل بخشداری و همچنین آخرین مصوبات در محل اداره کل صنعت و معدن و تجارت منطقه آزاد قشم در مورخ ۹۶/۱۱/۱ ضرب‌الاجل‌های لازم در خصوص رفع نواقص این شرکت‌ها داده شد که منجر به رفع برخی عیوب و نصب دستگاه‌های بوسوز گردید ولی همچنان مشکلات برخی از این شرکت‌ها به قوت خود باقی ماند.

در سال ۹۷ نیز همچون سنوات گذشته پیگیری‌های متعددی از طریق این شورا با فرمانداری و دادستان محترم صورت پذیرفت. در آخرین جلسه مورخ ۹۷/۹/۲۵ در محل فرمانداری مقرر گردید شرکت‌ پارسیان زیست شریف که توسط شورای اسلامی شهر سوزا از دانشگاه شریف تهران دعوت شده بود برای پایش آلایندگی شرکت‌های مذکور نظریه کارشناسی خود را جهت رفع نواقص موجود مطرح کند و پس از پایش آلایندگی تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد.

گزارش پایش آلایندگی شرکت‌های پودرماهی طی نامه‌ای مورخ ۹۷/۱۲/۱۸ توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم به دادستانی قشم اعلام گردید، لذا دادستان محترم طی نامه ۹۷/۱۲/۲۲ مهلت پانزده روزه‌ای را از آن تاریخ جهت رفع عیوب مورد نظر به شرکت‌های صبا مجد و صیاد قشم ابلاغ نموده که در صورت عدم رفع نواقص، وفق مقررات نسبت به پلمپ کارخانه‌ها اقدام گردد.

با توجه به پیگیری‌های متعدد شورای شهر سوزا در خصوص رفع نواقص شرکت‌هایی مانند صبا مجد و صیاد قشم در ضرب‌الاجل‌های لازم و قانونی مشخص شده، متأسفانه هیچگونه گزارشی از طرف مسئولین ذیربط به این شورا اعلام نگردید.

اما با مشاهده فعالیت‌ مجدد شرکت‌های خاطی پس از ضرب‌الاجل تعیین شده توسط دادستان محترم شهرستان و عدم رفع نواقص موجود، شورای شهر سوزا پیگیری‌های متعددی تحت عنوان دلیل عدم پلمپ و یا ارائه مستندات رفع عیوب و نواقص این شرکت‌ها در نزد مسئولین ذیربط نموده اما متأسفانه طی یکسال اخیر هیچگونه جوابی از طرف مسئولین به این شورا داده نشد.

در تاریخ ۹۹/۷/۱۵ در جلسه‌ای که با حضور فرماندار محترم شهرستان، آقای احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، ریاست محیط زیست و ریاست بنیاد مسکن شهرستان، امام جمعه محترم شهر سوزا و شوراها و دهیاران بخش شهاب در محل بخشداری شهاب برگزار گردید، از طرف شورای اسلامی شهر سوزا درخواست ارائه دلیل عدم پلمپ نشدن شرکت‌های پودرماهی خاطی مطرح شد و آقای رستمی رئیس محیط زیست شهرستان قشم در پاسخ به این درخواست مدعی شدند همه شرکت‌های پودرماهی در اطراف شهر سوزا تمام استانداردهای لازم را رعایت نموده‌ و فقط شرکت فرآوری ماهی قشم ضوابط استقرار را رعایت ننموده است که اظهارات غیرواقعی ایشان باعث ایجاد نزاع شدیدی بین این شورا و ریاست محیط زیست گردید و با میانجیگری آقای مرادی این نزاع خاتمه یافت که حاضرین در آن جلسه گواه این موضوع می‌باشند. اما با بروز حادثه ناگوار جان باختن جوانان شهر سوزا در شرکت صبا مجد قشم، عدم وجود و رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی در این شرکت مذکور بر مردم و مسئولین حاضر در روز حادثه من جمله دادستان محترم شهرستان قشم محرز گردید.

در چند روز اخیر پیگیری و مشاوره‌های زیادی توسط این شورا با مشاورین حقوقی استانی و کشوری صورت گرفته است که طی جلسه مورخ ۹۹/۷/۳۰ شورای شهر سوزا با حضور امام جمعه محترم این شهر مقرر گردید قراردادی با وکیلی زبده برای دفاع از مردم این شهر جهت جابجایی شرکت‌های مذکور و شکایت از تمام مسئولین شهرستانی که در حادثه اخیر به نوعی دست داشته‌اند، منعقد گردد.

باتوجه به اینکه دفاع از این پرونده سنگین مستلزم هزینه‌های زیادی می‌باشد، از همشهریان عزیز و خیرین بزرگوار تقاضا می‌شود در صورت نیاز، این شورا را با حمایت‌های مالی خود یاری رسانند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3469

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *