امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۴
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | جاذبه های گردشگری جاسک

جاذبه های گردشگری جاسک

منتشر شده در ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۰
جاسک

به گزارش پایگاه خبری قشم، جاسک شهرستانی در جنوب ایران است که در استان هرمزگان قرار دارد.شهر جاسک که مرکز این شهرستان است از جمله بندرهای مهم این استان است.راس‌الجاسک و چاسک از نام‌های قدیمی این شهرند.

مردم این شهرستان به خونگرمی، خوش‌اخلاقی ومهمان نوازی شهرت دارند. این شهرستان در کرانه دریای عمان و شرق تنگه هرمز قرار دارد. از شمال به شهرستان منوجان و میناب، از شرق به چابهار، ازغرب به دریای عمان و میناب، از جنوب به دریای عمان محدود می شود. از آن جا که سه طرف آن را آب های آزاد احاطه کرده اند، به صورت یک شبه جزیره درآمده است.

جاسک آب و هوای گرم و مرطوبی دارد که تحت تاثیر آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است. بیشترین دمای هوا در تابستان ۴۱ درجه سانتی گراد و کمترین آن در زمستان به ۱۴ درجه سانتی گراد می رسد.

دین مردم جاسک اسلام است که اکثریت اهل سنت (حنفی و شافعی) و عده کمی را هم اهل تشیع تشکیل داده‌اند و به زبان بلوچی وجاشکی «شهری» سخن می‌گویند. پوشش مردم لباس بلوچی وعمامه عربی است. آنها از راه های کشاورزی، دامداری، صیادی و تجارت امرار معاش می کنند.

شمال این شهرستان کوهستانی است. رشته کوه های بشاگرد غربی، نواحی شمالی این شهرستان را پوشانده که مهمترین قله آن، کوه سیبا است. رودهای فصلی بسیاری در سطح شهرستان جاری هستند، مانند: جگین، گابریک، سدیج، تار، بهمدی و جاسک.

بندر جاسک، یکی از کانون های معتبر آیین میترا در قدیم

نام این بندر به صورت های جاشک، کارپل، کفشک و .. نقل شده است. در دوره هخامنشی به آن بدیس یا بادیس گفته می شده و بندری آباد و پر جمعیت بوده است. در دوران پارت ها و ساسانیان مرکز بارگیری کالا و دادو ستد و استراحت بازرگانان شناخته می شده است. انگلیسی ها در سال ۱۶۱۴ میلادی از آن به عنوان بندر تجاری استفاده می کردند. اولین تجارت خانه شرکت کمپانی هند شرقی در سال ۱۶۱۹ میلادی در جاسک تاسیس شد. در سال ۱۸۶۴ میلادی انگلیس برای گسترش نفوذ و استحکام مواضعش، خطوط تلگراف و کابل زیر دریایی بین ایران و هند را در مسیر گوادر ـ جاسک ـ بندرعباس ایجاد کرد.

علاوه بر اهمیت این بندر به عنوان یک مرکز بازرگانی دریایی، در دوران بسیار قدیم یکی از کانون های معتبر آیین میترا بوده و معبدی به نام آناهیتا در آن باقی مانده است.

جاذبه های گردشگری جاسک

غار سادرمن

غار سادرمن در ۳۰ کیلومتری شهرستان جاسک در ارتفاع تقریبی ۲۰۰۰ متری و ۲۰ کیلومتری دریا در رشته کوه‌های کوتاه و بلند سادرمن واقع شده است. متأسفانه این غار که متعلق به دوران پیش از اسلام است، طی دهه‌های اخیر دچار تخریب‌های شدیدی شده به طوری که این غار در گذشته شامل ۵ غار بزرگ و ۳ غار کوچک بوده اما هم‌اکنون تنها یک غار بزرگ به علت وجود ستون‌هایی که در میان دارد پابرجا مانده است. در اطراف غار تکه‌هایی از سفال‌ به دست آمده که متعلق به دوران ساسانی تا اوایل دوره اسلامی می‌باشند که نشان می‌دهد این غار پیش از اسلام و کمی بعد از دوران اسلامی کاربرد داشته است. در گوشه‌هایی از غار طاقچه‌هایی ساخته شده است. وجود آثار و نشانه‌های دریا بر روی کوه سادرمن بیانگر مجاورت دریا با این مکان بوده است.

رودخانه جگین

ازجمله نقاط زیبا و گردشگری استن هرمزگان رودخانه جگین می باشد . این رودخانه از کوه‌های بشاگرد سرچشمه می گیرد و با پیوستن چند رودخانه دیگر از جمله رودخانه انگهران به آن، به دریای عمان می ریزد. آب این رودخانه شیرین است. در هنگام بارندگی یا رگبارهای کوتاه، مقدار قابل توجهی از آب شیرین این رودخانه به دریا سرازیر می شود.

ساحل دریای عمان

زیباترین جاذبه شهر بندر جاسک ساحل دریای عمان است. دریای عمان باقی‌مانده یک اقیانوس بزرگ به نام نِئو تِتیس است. عمق دریای عمان از خلیج فارس بیشتر است و در بعضی از منطقه‌ها به ۳۳۰۰ متر می‌رسد. اما در نزدیکی ساحل بندر جاسک ارتفاع موج‌ها بیشتر از یک متر نیست و دریا عمق کمتری دارد. ساحل عمان در شهر جاسک برای انجام ورزش‌های آبی بسیار مناسب است.

دخمه وگورستان جاسک

جگین بخش مرکزی، دهستان گابریک، روستای جگین (قدمت این روستا را هزاره اول قبل از میلاد دانسته اند). در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی جاسک، در محلی به نام سعادتمند، در بالای کوهی دخمه و گورستانی افسانه ای وجود دارد که تخمین زده می شود، قدمت آن به پیش از  اسلام باز می گردد.

اتاق های ساسانی

در آخرین قسمت دماغه کوه مبارک، دو اتاق از سنگ تراشیده وجود دارد که گویا از دوران ساسانی به جا مانده است.

تلگرافخانه

در روزگار استقرار شرکت هند شرقی، در جاسک بناهایی ساخته شده که از جمله آنها ساختمان تلگرافخانه است. این بنا در سال۱۸۶۹م/۱۲۸۶هـ.ق توسط انگلیسی ها ساخته شده ساختمان بنگله سرخ هم در سال ۱۸۷۷م/۱۲۹۴هـ.ق توسط هلندی ها ساخته شده است.

امامزاده امیر دیوان

آرامگاه امامزاده امیر دیوان یکی از مهمترین بناهای مذهبی مردم جاسک است که ساکنان محلی به ویژه بلوچ ها از آن دیدن و زیارت می کنند.

رشته کوه های بشاگرد

رشته کوه بشاگرد در شهرستان جاسک به شکل عدد هشت قرار گرفته و دو رشته کوه نسبتاً متمایز را به نام های رشته کوه بشاگرد شرقی(در کهنوج کرمان) و بشاگرد غربی(در میناب) پدید آورده است. این کوه ها از نقاط زیبا و دیدنی این شهرستان هستند. بلندترین قله آن کوه مهر در دهستان بشاگرد غربی با ارتفاع ۲۰۴۶ متر است. رودهای بسیاری از جمله جگین از آن سرچشمه می گیرد و به دریای عمان می ریزد.

منطقه حفاظت شده گابریک و جاسک

دهستان گابریک از توابع بندر جاسک است. جنگل‌های حرا در این منطقه قرار دارند که به دلیل پوشش گیاهی‌شان در سال  ۱۳۸۰به فهرست منطقه‌های حفاظت شده اضافه شدند. گیاهانی که در این جنگل وجود دارند اولین بار توسط ابوعلی سینا شناخته شدند و به همین دلیل به نام اوسینا شناخته می‌شوند. برگ این درختان پس از اینکه در آب تجزیه می‌شوند بستر مناسبی برای رشد آبزیان منطقه به وجود می‌آورند.

چشمه های آبگرم پوراف

چشمه های ساحلی و آب معدنی بسیاری در این منطقه بویژه جاسک وجود دارد که برای مردم بسیار قابل احترام و مقدس بوده و خواص درمانی دارند؛ یکی از شناخته شده ترین و حیرت انگیزترین آنها به نام پوراف در ۲۰ کیلومتری شرق جاسک و در ساحل دریا قرار دارد.

این منطقه دارای جنگل حرای وسیعی است که مانند جزیره زیبایی در مقابل خورپوراف، سر از آب بیرون کشیده و چشم اندازی دلپذیر خلق نموده است. چشمه های آب گرم، دریا، پرندگان مهاجر، سواحل زیبا، منطقه صید ماهی ویژه مردم، از مهمترین جاذبه هایی هستند که مسافران زیادی را به سوی خود جلب می کنند.

آب گرم سدیج

چشمه آب گرم از نوع گوگردی است که در ادامه رودخانه و در جنوب کوه های گرد قرار گرفته است. آب این چشمه برای دردهای روماتیسمی بسیار سودمند است.

برج سیاه و سفید جاسک

این برج در خیابان مطهری، به فاصله ۵۲ متری دریا از دوره ی قاجاریه باقی مانده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5262

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *