امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۶
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | جاذبه های دیدنی رویدر

جاذبه های دیدنی رویدر

منتشر شده در ۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۶
رویدر

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از جاذبه ها، شهر رویدر از توابع بخش رویدر شهرستان خمیر و استان هرمزگان می باشد. آب و هوای این شهر در تابستان گرم و در بهار و زمستان مطبوع و معتدل است.مردم رویدر به زبان فارسی دری با گویش معروف به لاری سخن می گویند.

اقتصاد شهر رویدر بر پایه ی فعالیت های زارعی ,دامداری و باغداری استوار شده است.گروه کثیری از مردم در بخش خدمات و امور اداری فعالیت دارند.خرما,انبه,لیمو و سبزیجات از مهمترین محصولات این شهر می باشد.انواع لبنیات مرغوب نیز در این شهر تولید می شود و تولید انواع صنایع دستی در رونق اقتصادی این شهر موثر است.شهر رویدر در محدوده ای پایکوهی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد.

مردم این شهر، به ویژه در شب‌های زمستان به دامان دشت و طبیعت روی می آورند و از آرامش دلپذیر آن بهره میگیرند. خانه‌های بسیاری نیز در تپه‌های اطراف ساخته شده که به عنوان محل اقامت شبانه استفاده می شود و وقف عام شده‌اند.

بهره گیری از موسیقی محلی به ویژه شروه خونی,با سازهای نی,عود, سرنا,دهل,چنگ و جفتی در مراسم شادی و عروسی شهر رایج است.از رقص های محلی این شهر می توان به اسب و پیرمرد و رقص دستمال بازی اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری 

دره چورستان که در سه کیلومتری غرب این شهر واقع شده و چشم انداز زیبا و دل انگیزی دارد.

تنگه بناب که در دو کیلومتری شمال شهر رویدر واقع شده,که یکی از زیباترین گردشگاه های این منطقه گرمسیری به شمار می رود و دارای چشمه ,آبشار و نخلستان است.

رویدر

 

نخلستان رویدر که از چشمه های متعددی آبیاری می شود ,دارای نخل های بلند و خانه هایی قدیمی با معماری منحصر به فرد و سنتی می باشد که در گذشته های نه چندان دور محل سکونت رویدری ها بوده است.اهالی رویدر در فصل تابستان در نخلستان به سر می برده اند.کویردان ,هوخشو ,انجیری و نخلستان رویدر از جمله این چشمه ها هستند.

رویدر

عمارت قاضی ساختمانی دو طبقه با معماری سنتی است که حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و محل سکونت خان قاضی رویدر بوده است.این ساختمان به ثبت میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است.

خانه قاضی در شهرستان خمیر و بخش رویدر واقع شده و مربوط به دوره قاجار می باشد.

رویدر

بوستان بهشت در ورودی شهر با مساحت حدود ۳ هکتار شامل آلاچیق,وسایل بازی کودکان,ست بدنسازی ,سرویس بهداشتی,بوفه,فضای سبز ,فواره و آب نما ,سیستم روشنایی و … می باشد.

صخره های خیال انگیز در دامنه های کوه سنگی رخ صخره های فراوانی وجود دارد که بر اثر فرسایش شکل های بسیار زیبا و خیال انگیزی به خود گرفته اند که می توان اشکال و حیوانات متنوعی را در آن ها دید.

کوه شب یکی از بلندترین کوه های جنوب ایران است که ارتفاعات آن بسیار خنک و خوش آب و هواست.هوای ارتفاعات حتی در تابستان نیز خنک و دارای گونه های گیاهی و جانوری متعددی می باشد.

رویدر

رودخانه رویدر دارای چشمه های متعددی است که در اغلب ایام سال آب آن ها در رودخانه جاری شده و متناظر زیبایی را خلق می کند.آبشار های کوچک ,آبگیر های بعضا عمیق و پوشش گیاهی متنوع بیشه زار از جمله جاذبه های رودخانه رویدر هستند.

رویدر

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5793

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *