امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۵
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | بندر لنگه،عروس بنادر ایران

بندر لنگه،عروس بنادر ایران

منتشر شده در ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۵
لنگه

به گزارش پایگاه خبری قشم،شهرستان بندر لنگه یکی از شهرستانهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. مرکز این شهرستان، بندر لنگه است که یکی از بنادر مهم جنوب کشور است. شهرستان بندر لنگه در حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

این شهرستان از شمال با شهرستان بستک، از شرق با شهرستان خمیر، از غرب با شهرستان پارسیان و از جنوب با خلیج فارس همسایه است.

شهر بندر لنگه  از زمان هخامنشیان تا کنون از مهم‌ترین بندرهای ایران و حاشیه خلیج فارس بوده است. آب‌و‌هوای بندر لنگه گرم و مرطوب است.

بندرلنگه به‌واسطه اینکه تا حدود هفتاد سال پیش مرکز عمده صید مروارید دنیا بوده به بندر مروارید معروف بوده‌است. همچنین بندرلنگه زمانی به‌عنوان «یکی از بنادر عمده ایران»، «عروس بنادر ایران»، «پررونق‌ترین شهر ساحلی ایران» هم شناخته شده‌است.

واژه لنگه، در فرهنگ فارسی به معنای تا، فرد، تک، یکتا، بی‌همتا و نادر آمده، برخی بر این باورند، که شهر لنگه به دلیل آبادانی، بزرگی و جمعیت زیادی که داشته به لنگه یا لنگه دنیا معروف بوده و خواسته‌اند بگویند بندرلنگه، لنگه و همانند دنیاست.

در ادامه با جاذبه های گردشگری این بندر بی همتا آشنا می شوید.

جاذبه های گردشگری لنگه

سایه خوش

سایه‌خوش محلی است که در آن صحرا به دریا می‌پیوندد. منطقه بیابانی سایه‌خوش در نزدیکی خلیج فارس قرار دارد. این منطقه صحرایی به دلیل شکل‌ عجیب صخره‌ها و سکوت و آرامش زیادش شناخته‌شده‌ است. کلوت‌های جالب سایه‌خوش بر اثر فرسایش آب و باد شکل متفاوتی دارند. نخلستان‌ها نیز جلوه‌ای زیبا به این منطقه بخشیده‌اند.

جاذبه توریستی و تفریحی آبشار بدو

وجود آبشار در منطقه‌ای گرم بسیار دلچسب است. آبشار بدو در روستای لمزان و سرچشمه‌اش در کوه بدو داخل بندرلنگه قرار دارد. اگرچه این آبشار فصلی است اما با حوضچه‌های پلکانی منظمی که دارد منظره‌ای تماشایی آفریده است. برای دیدن آبشار باید مسیری خاکی به طول چهار کیلومتر را از روستای لمزان طی کنید.

عمارت فکری

عمارت فکری از خانه‌های تاریخی بندر لنگه است. عمارت فکری توسط عبدالواحد فکری در دوره قاجار بنا شد. عبدالواحد از تاجرهای معروف بندر لنگه بود و این عمارت را با هدف سکونت خانواده و محلی برای تجارت و بازرگانی ساخت؛ به همین دلیل عمارت در دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته شده است. ۲۵ اتاق،‌ دو زیرزمین و یک حیاط مرکزی از اجزای تشکیل‌دهنده عمارتند. در عمارت پنج بادگیر مشاهده می‌شود که از شاخصه‌های معماری شهرهای جنوبی است و جلوه‌ای زیبا به خانه فکری بخشیده.

مسجد ملک ابن عباس

مسجد ملک ابن عباس در زمان تیموری ساخته و در زمان صفوی و قاجار مرمت شده است. شبستان مسجد شش ستون و دو درگاه دارد. معماری مناره مسجد سبک هندی و ایرانی دارد. از کل بنای مسجد فقط شبستان و مناره باقی‌مانده است. در قسمت‌های داخلی مسجد ملک سبک معماری هندی قابل مشاهده است.

برکه دریا دولت

برکه دریا دولت آب انباری تاریخی است که در بندر لنگه، استان هرمزگان قرار دارد. این آب انبار که به دلیل وسعت زیاد خود، دریا دولت نامیده می‌شود، بعد از آب انبار کل در گراش، استان فارس و آب انبار سردار در محله راه ری شهر قزوین، سومین آب انبار بزرگ ایران به‌شمار می‌رود. با دهانه‌ای به قطر ۲۸ متر و عمق ۱۴ متر، برکه دریا دولت محل جمع‌آوری آب بوده است. به‌دلیل بزرگی آب انبار، نیمی از آن را سقف پوشانده است و نیمی دیگر سقف ندارد.

آبگرم خست

آبگرم خست در فاصله دو کیلومتری از روستای اسلام آباد، از توابع شهرستان بندرلنگه قرار گرفته است. آب این چشمه خاصیت درمانی برای بیماری‌های پوستی و روماتیسم دارد و به‌همین دلیل سالانه گردشگران زیادی به این مکان جذب می‌شوند. در نزدیکی چشمه تعدادی خانه خالی از سکنه، یک مسجد، چند کاروانسرا، یک آسیاب قدیمی و یک آب‌انبار جای گرفته‌اند.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5308

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *