امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | بندرلافت؛بندر بادگیرها در قشم

بندرلافت؛بندر بادگیرها در قشم

منتشر شده در ۲۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۷

به گزارش پایگاه خبری قشم،جزیرهٔ قشم یکی از جزیره‌های استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگترین جزیرهٔ ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره در چند دههٔ اخیر به یکی از مکان‌های توریستی و گردشگری تبدیل شده‌است،قشم جاذبه های دیدنی فراوانی دارد که بندر لافت یکی از آنهاست.

بندر لافت

لافت یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان قشم در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است.این روستا در شمال‌غربی جزیره قشم قرار دارد.

در روستای لافت که در شرق جزیره حرا قرار دارد بناهایی را می بینید که در فاصله کمی از هم در کوچه های تنگ و باریک ساخته شده اند. قدم زدن درهمین کوچه ها و شنیدن لهجه شیرین بندری و بوی غذاهای محلی که از خانه ها می آید یکی از لذت بخش ترین بخش های سفر به این بندر زیباست. در روستا به مردمی بر می خورید که لباس های محلی پوشیده اند و فضایی دلنشین را به وجود آورده اند.

در این بندر تماشایی آب و هوایی گرم و مرطوب در انتظارتان است برای همین است که در اینجا خانه هایی با معماری خاص می بینید که کاملا سازگار با شرایط آب و هوایی هستند و درعین حال زیبایی ظاهری خود را هم حفظ کرده اند.در اینجا هم مثل قسمت های کویری ایران، خانه ها و راهروها با هم ترکیب و به حیاط وصل می شوند تا هوا بتواند به خوبی در همه جای خانه جریان داشته باشد.

بافت روستا دارای ۳ بخش می‌باشد که در دوره‌های مختلف شکل گرفته است و بافت قدیمی آن با کوچه‌های کم‌عرض و باریک و خانه‌های فشرده بنا شده است که بادگیرهای کوچک و بزرگ نیز به شکوه این روستای تاریخی افزوده است. بافت‌های دیگر روستا نیز شامل ساختمان‌هایی است که به‌شکل امروزی ساخته شده‌اند.

عنصر شکوه‌مند بندر لافت، بادگیرهای آن هستند که به‌صورت ۲ طرفه و ۴ طرفه ساخته شده‌ و برخی از آن‌ها با اشکال اسلیمی (طرح‌های گیاهان و ساقه‌های مارپیچ) تزئین شده‌اند.

شما می‌توانید در بندر بادگیرها، از نقطه‌ای که به بام لافت معروف است و در مرکز روستا قرار دارد، جدال میان بافت سنتی و مدرن منطقه را تماشا کنید و لذت ببرید.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6190

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *