امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | بزرگترین کوه گل فشان ایران در چابهار

بزرگترین کوه گل فشان ایران در چابهار

منتشر شده در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۳
گل فشان

به گزارش پایگاه خبری قشم، چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری بلوچستان در کرانهٔ دریای مَکُّران و اقیانوس هند قرار دارد. اسکله آن توانایی پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران به‌شمار می‌رود. چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است که یکی از آنها گل فشان های بزرگ است.

کوه های گل فشان چابهار

گل فشان‌ از پدیده‌های جذاب و نایاب طبیعتند که به صورت روانه‌ی گلی از زیرزمین به صورت چشمه‌وار فوران کرده و به سطح زمین می‌رسند و در نهایت شکل تپه ماهوری به خود می‌گیرند. شما بیشترین تعداد گل‌فشان‌ها را می‌توانید در استان سیستان و بلوچستان مشاهده کنید.  وجود گل ‌فشان‌ها روی کره زمین به ایران محدود نمی‌شود اما بزرگترین کوه گل‌ فشان دنیا که ارتفاع آن به ۵۰۰ متر می‌رسد در چابهار خانه کرده است.

به این پدیده کوه گل ‌فشان گفته می‌شود چون بعد از جاری شدن گل سرد از دل چشمه‌ها، این گل‌ها روی هم انباشته و مخروطی می‌شوند و شکل کوه به خود می‌گیرند. در فواصل زمانی مختلف گل سرد از چشمه‌ها با صدایی مثل ترکیدن حباب بیرون می‌زند. در فصل‌های مختلف ممکن است بعضی گل‌فشان‌ها خاموش و بعضی دیگر فعال شوند.

گل‌های سرد این چشمه‌ها خاصیت درمانی دارند و محلی‌ها با این گل‌ها حمام گل می‌گیرند.از گلِ گل‌ فشان‌های چابهار در جهت درمان بیماری‌هایی همچون دردهای مفصلی و ستون فقرات، بیماری‌های عصبی، تنگی عروق و انقباض‌های عضلانی، بیماری‌های زنان و غیره استفاده می‌شود.

برای دیدن اصلی‌ترین گل ‌فشان‌های چابهار باید به استان سیستان و بلوچستان ،شمال جاده ی کهیر- تنگ (جنوب جاده ی کهیر- زرآباد) بروید.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5661

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *