امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۹
صفحه نخست | اجتماعی | حکایت تلخ بیماری شیرین/ کمبود انسولین در هرمزگان ادامه دارد

حکایت تلخ بیماری شیرین/ کمبود انسولین در هرمزگان ادامه دارد

منتشر شده در ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۵
انسولین

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ انسولین یکی از هورمونهایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد.

این هورمون با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیرهٔ آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه ای -به عنوان یک منبع سوخت- انرژی را افزایش دهد. همچنین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند.

انسولین در پزشکی برای درمان نوعی دیابت شیرین استفاده می‌شود.

در دیابت شیرین نوع یک، توانایی تولید انسولین در بدن کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود از این رو با تزریق روزانهٔ انسولین (اغلب به صورت زیر پوستی) علایم بیماری از بین می‌رود.

حدود ۸ تا ۹ درصد هرمزگانی ها به دیابت مبتلا هستند و به تزریق روزانه انسولین احتیاج دارند اما با این وجود داروخانه های سطح استان نمی توانند پاسخگوی نیاز فوری این بیماران باشند.

کمبود انسولین مسئله تازه ای برای مبتلایان به این بیماری نیست و باید گفت آنان در کنار رنج حاصل از دیابت باید دردی را هم از جانب عدم تامین داروهایشان متحمل شوند.

انسولین

آخرین بار ۱۵ تیرماه سال جاری بود که وعده هایی در جهت تامین انسولین مورد نیاز هرمزگانی ها به گوش رسید اما با وجود گذشت قریب به سه ماه، باز هم کمبود کمبود این دارو گریبان گیر بیماران شده است.

در حال حاضر تعداد انسولین مصرفی بیماران بیش از مقداری است که داروخانه ها در اختیار آنان میگذارند و با توجه به وابستگی سلامت بیماران به مصرف انسولین، آنان را دچار نگرانی کرده است.

این درحالی است که مبتلایان به دیابت در گروه های پرخطر قرار دارند و سلامت آنان در این روزهای کرونایی باید در اولویت قرار گیرد.

کمبود انسولین، بلای جان بیماران

یکی از شهرندان قشمی مبتلا به دیابت در گفتگو با خبرنگار ما میگوید: من باید هر روز این دارو را تزریق کنم، اما هر بار که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنم می‌گویند انسولین ندارند و این موضوع تنها به داروخانه های قشم محدود نمیشود و با وجود جستجوی زیاد در داروخانه های بندرعباس نیز موفق به دریافت انسولین نشده ام.

این بیمار با بیان خطرات ناشی از عدم تزریق انسولین، عنوان کرد:  هر زمان که دارو تزریق نشود دچار سرگیجه، فشارخون، تاری دید می‌شوم و سیستم عمومی بدنم مختل می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان می‌خواهیم هر چه زودتر این مشکل را برطرف کنند چرا که سلامت ما به دریافت این دارو وابسته است.

انسولین

فروش انسولین تنها در داروخانه های منتخب

روز گذشته ، دکتر محمدرضا شانه ساز ، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به کمبود این دارو، اظهار کرد:  کمبودهای مقطعی تنها در مورد انسولین قلمی بوده و دلیل آن مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم های ضد انسانی دشمنان ملت ایران است.

وی افزود: ۲ محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شده است و طی هفته جاری به نسبت آمار بیماران سراسر کشور بین داروخانه های منتخب توزیع می‌شود. همچنین محموله های بعدی این دارو طی فواصل زمانی وارد کشور خواهد شد.

امید است که این وعده نیز چون سایر وعده های دولتمردان به دست فراموشی سپرده نشود چرا که در حال حاضر جان بسیاری از شهروندان هرمزگانی که به داروخانه های منتخب دارای انسولین دسترسی ندارند، در خطر است.

 

گزارش از شبنم حیدری

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3388

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *