امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۱
صفحه نخست | اجتماعی | اجرای فاز نخست پروژه ۵۰۰ مگاواتی تا پایان تیرماه

اجرای فاز نخست پروژه ۵۰۰ مگاواتی تا پایان تیرماه

منتشر شده در ۲۰ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۳:۰۸

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ وحید آقایی؛ مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده انرژی در جزیره قشم در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر  مصرف آب مورد نیاز صنایع ۳۰۰ هزار مکعب در روز است که ۵۰ هزار متر مکعب در روز توسط شرکت مپنا تامین می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: یک خط دو مداره به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات بین جزیره و سرزمین اصلی وجود دارد و با افزوده شدن این شبکه احتمال وجود دارد که برق از قشم به سرزمین اصلی نیز منتقل شود.

آقایی با اشاره به ظرفیت تولیدی این شرکت در فاز نخست، تصریح کرد: فاز نخست پروژه ۵۰۰ مگاواتی برق این شرکت با ظرفیت ۳۴۰ مگاوات تا پایان تیرماه وارد مدار برق شهرستان قشم می‌شود.

وی گفت: در کنار برق تولید شده با استفاده از دو واحد آب شیرین کن حرارتی، هشت هزار مترمکعب آب در روز تولید خواهد شد و در اختیار ساکنین جزیره قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اقدام منحصر به فرد این شرکت، بیان کرد:  یکی از اقدامات مهم، استفاده از پست بلافصل جایز است؛ عمدتا پست ها درتماس با هوا قرار میگیرند که در جزیره نمک دریا و رسوبات بر روی تجهیزات می نشیند موجب قطعی شبکه در تابستان می‌شود. ما برای حل این مشکل اقدام به استفاده از اتاق هایی سرپوشیده و آب بندی شده کردیم که قریب به هفت میلیون یورو افزایش هزینه در برداشت و برای نخستین بار است که از این تکنولوژی در جزیره استفاده میشود.

آقایی عنوان کرد: کل سرمایه احداث نیروگاه پیش بینی شده بود ۳۰۸ میلیون یورو بود از این مقدار ۲۰۳ میلیون یورو از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده میشود و مابقی ۱۰۵ میلیون یورو توسط سهام داران تامین میشود.

به گفته وی، بهره بردن از عزم و اراده ملی مهمترین مسئاله در راه‌اندازی فاز نخست تولید برق قشم با توجه به شرایط سخت تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا است و مسئولان در تلاش هستند هرچه بیشتر شیطنت‌های آمریکا را خنثی کنند و اکنون ۹۵ درصد از تجهیزات ما از داخل کشور تامین میشود.

آقایی همچنین از مذاکرات انجام شده با کشور عمان برای فروش برق قشم به این کشور سخن گفت و افزود: با توجه به فاصله دریایی ۶۰ کیلومتری قشم با عمان انتقال برق به این کشور باید از طریق ایجاد کابل دریایی انجام شود و درصورت انعقاد قرارداد قطعا زیرساخت‌های این کار نیز اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هزینه مربوط به کارگزاری هر کیلومتر کابل دریایی حدود ۳ میلیون یورو است، این پروژه به سرمایه‌گذار جدید نیاز دارد و ابتدا باید قیمت خرید برق از سوی کشور درخواست کننده مشخص شود تا با امکان‌سنجی و همچنین برآوردهای اقتصادی روند کار بررسی شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=2102

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *