امروز : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۶
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور هند

آشنایی با کشور هند

منتشر شده در ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۶
هند

به گزارش پایگاه خبری قشم، هند، دومین کشور جهان از نظر جمعیت، هفتمین کشور از نظر مساحت، و پر جمعیت‌ترین دموکراسی جهان است.

هند در یک نگاه

این کشور با پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان، چین و برمه هم‌مرز است.

جغرافیای هند بسیار متنوع است و شامل بیابان، کوهستان، دشت، تپه و فلات می‌شود.

آب و هوای هند دارای تنوع بسیار قابل توجهی است و از کوهستان‌های همیشه پوشیده از برف هیمالیا تا منطقه گرمسیری در میانه و جنوب و کویر خشک غرب (بیابان تار) این کشور را دربر می‌گیرد.

هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است و نزدیک به یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده‌است. تنوع تباری، فرهنگی، زبانی و مذهبی به این کشور چشم‌اندازی شگرف از همزیستی مسالمت‌آمیز میان اعتقادات گوناگون بخشیده‌است.

در هند ادیان مختلف و فرقه‌های مذهبی گوناگون وجود دارد که اغلب آن‌ها از هندوئیسم، اسلام و آیین بودایی نشات گرفته‌اند.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی هند

تاج‌محل که پس از فوت و به نام و یاد ممتازمحل، همسر موردعلاقه امپراطور شاه‌جهان ساخته شده، یکی از زیباترین مقبره‌های جهان هم هست که در طی ۱۷ سال و توسط بیش از ۲۰ هزار کارگر به‌طور شبانه‌روزی ساخته شده‌است.

شهر طلایی جیزآلمر شهری است که به دلیلی مصالح زردرنگی که در ساخت آن استفاده شده، به این نام معروف است. جیزآلمر که زمانی به‌عنوان پایگاهی استراتژیک کاربرد داشته‌است، امروزه شهری‌ست پر از قصرهای باشکوه و قدیمی، دروازه‌های باشکوه و قلعه‌ی عظیمی که به قلعه جیزآلمر شهرت دارد.

قلعه سرخ دهلی نو یک قلعه بزرگ ساخته شده از ماسه‌سنگ قرمز، با مساحت بیش از ۲ کیلومتر مربع، که در سال ۱۶۴۸ توسط شاه‌جهان به‌عنوان مقر امپراطوری قوم مغول ساخته شده و تمامی دور تا دور آن توسط یک خندق بزرگ احاطه ‌شده است. این‌ها تنها بخشی از جذابیت‌های این قلعه باشکوه است که در قالب جملات نوشته شدند.

قطب منار بخشی از مجموعه قطب را در دهلی نو تشکیل می‌دهد و با ارتفاع ۷۳ متر، یک پلکان مارپیچ با ۳۷۹ پله در خود جای داده است. قدمت این بنا که یکی از چشم‌اندازهای مشهور شهر محسوب می‌شود، به سال ۱۱۹۲ بازمی‌گردد. از این سازه به‌عنوان یکی از اولین و چشمگیرترین نمونه‌های معماری هندو-اسلامی یاد می‌کنند. منار به پنج طبقه تقسیم می‌شود که در هر طبقه، ایوانی به‌صورت کمربند دور بنا را دربرگرفته است. همچنین در هر طبقه می‌توان کتیبه‌های با مضمون آیات قرآنی، اسامی قطب‌الدین ایبک، محمد بن سام و دیگر پادشاهان و امرا را مشاهده کرد. قطب منار در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

قلعه عامر یا قلعه امبر، یک قلعه مستحکم با قریب به ۵۰۰ سال قدمت! این قلعه که بر بالای یک کوه با شیب تقریبا زیادی ساخته شده، مسیر دشواری برای بالا رفتن و دسترسی به آن دارد. این قلعه از مجموعه‌ای از کاخ‌ها و حیاط‌های بسیار زیبا تشکیل می‌شود. معبد پیروزی با سقف‌های رنگارنگ، تالار لذت با گلدان‌ها، حیاط‌های با فیل‌های تزئین شده و معبدی مختص به الهه جنگ، تنها موارد کمی از شگفتی‌های این قلعه به شمار می‌آیند.

پارک ملی پریار و پناهگاه حیات وحش، مدورای یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جنوب هند محسوب می‌شود، توسط مهندسان انگلیسی و در سال ۱۸۹۵ ساخته شده‌است. در این پناهگاه بزرگ، شما همین‌طور که راه می‌روید می‌توانید تعداد زیادی فیل، گراز وحشی، سمور دریایی و ببر بنگال را از فاصله چندمتری ببینید.

 

 

 

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=7607

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *